Mniej niedziel handlowych w 2020 roku. Jak Polacy oceniają kolejne ograniczenia?

Mniej niedziel handlowych w 2020 roku. Jak Polacy oceniają kolejne ograniczenia?
Fot. stock.adobe.com/gemenacom
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
• Jak wynika z badania przeprowadzonego na potrzeby raportu,,Polaków portfel własny - kochamy okazje" Santander Consumer Banku - banku od kredytów, wprowadzony w 2018 roku zakaz handlu w niedzielę nie budzi już w naszym społeczeństwie dużych emocji. Zdecydowanej większości konsumentów (69,1 proc.) w żadnym stopniu nie utrudnia on codziennego życia.
Na ograniczenia związane z niedzielami niehandlowymi narzeka zaledwie co czwarty Polak #ZakazHandlu #handel

Chociaż od wprowadzenia zakazu handlu w niedzielę nie minęły jeszcze dwa lata, większość Polaków przyzwyczaiła się już do tego, że dostęp do sklepów jest w te dni znacznie ograniczony. Co ciekawe, jak wskazuje badanie Santander Consumer Banku – banku od kredytów, większości wcale to nie przeszkadza. Aż 69,1 proc. respondentów deklaruje, że zakaz handlu w niedziele nie stanowi utrudnienia dla ich  codziennego życia.

Nie tęsknimy za niedzielami handlowymi?

Blisko 2/3 ankietowanych przyzwyczaiła się do zakazu handlu w niedzielę i po prostu  planuje zakupy na inne dni tygodnia. Ponadto prawie połowa Polaków nie widzi potrzeby powrotu do handlu w ten dzień. W przypadku konieczności zrobienia zakupów w niedzielę klienci korzystają ze sprzedaży online (niemal 25 proc.) albo udają się do sklepów, których nie dotyczy zakaz (34,2 proc.). Te strategie najczęściej stosują Polacy z miast do 50 tys. mieszkańców (44,5. proc.) oraz ci, których dochód nie przekracza 1000 zł (52,7 proc. wskazań).

Istnieje jednak druga strona medalu – 25 proc. badanych twierdzi, że zakaz ma negatywny wpływ na komfort ich życia. Dla tych Polaków niedziela często jest jedynym dniem, kiedy mogą spokojnie zrobić zakupy. W grupie, która chętnie wróciłaby do handlu w ostatnim dniu tygodnia przeważają mieszkańcy metropolii (61,3 proc. wskazań) i osoby z wyższym wykształceniem (55,5 proc.).

Jak pokazuje badanie Santander Consumer Banku, niechęć do niedziel niehandlowych wiąże się z dochodem. Obok zarabiających najwięcej, zakaz najbardziej przeszkadza osobom z dochodem miesięcznym pomiędzy 3000 a 4999 zł miesięcznie. Natomiast na związane z nim ograniczenia najmniej skarżą się ci, których dochód nie przekracza 1000 zł (23,7 proc.) i 1500 zł (22,1 proc.).

Czas na autonomię

Ograniczenia w handlu w niedzielę otwierają pole do popisu dla autonomicznych sklepów samoobsługowych. Aż 52 proc. uczestników badania uważa, że mogłyby one rozwiązać problem zakazu handlu w te dni. Podobna liczba ankietowanych twierdzi, że wprowadzenie takiego rozwiązania na polski rynek byłoby dobrym pomysłem.

– Wyniki badania przeprowadzonego na potrzeby raportu Santander Consumer Banku „Polaków portfel własny – kochamy okazje” dowodzą, że konsumenci są otwarci na zmiany i szybko adaptują się do nowych warunków. Ponad 60 proc. badanych przyzwyczaiło się do zakazu handlu w niedzielę i nie tęskni za swobodnym kupowaniem w te dni. Z podobną otwartością Polacy podchodzą do zmian w samym handlu – 53,8 proc. respondentów uważa, że sklepy autonomiczne to nasza przyszłość. Elastyczne podejście konsumentów przejawia się również w zapale z jakim korzystają z płatności bezgotówkowych, w tym kart zbliżeniowych jak np. TurboKARTA.Polacy cenią sobie rozwiązania łączące nowoczesność, korzyści i wygodę – mówi Dariusz Józefiak, dyrektor Departamentu Marketingu i Reklamy Santander Consumer Banku – banku od kredytów.

Czytaj także: Co Polacy myślą o zakazie handlu w niedzielę?

Entuzjastów sklepów autonomicznych znajdziemy przede wszystkim w takich miastach jak Szczecin, czy Katowice (od 250 do 500 tys. mieszkańców), czyli tam, gdzie najbardziej po metropolii, odczuwa się niezadowolenie płynące z zakazu handlu w niedzielę.

Badanie zostało zrealizowane przez IBRIS na zlecenie Santander Consumer Banku – banku od kredytów, metodą telefonicznych, standaryzowanych rozmów w listopadzie 2019 roku. W badaniu udział wzięła reprezentatywna grupa osób dorosłych. Próba n=1000.

Źródło: Santander Consumer Bank / SCB