Millenialsi – jak stworzyć im środowisko pracy?

Millenialsi – jak stworzyć im środowisko pracy?
fot. Fotolia
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Struktura rynku pracy zmienia się niezwykle dynamicznie. Osoby z pokolenia Baby Boomers (urodzone w latach 1946 - 1963) odchodzą na emeryturę, zwalniając miejsce młodszym pracownikom. Jednocześnie millenialsi pną się po szczeblach kariery i zajmują coraz wyższe stanowiska. Według przewidywań, w 2020 roku osoby urodzone w latach 80. i 90. będą stanowiły 35% wszystkich pracowników na świecie. Pracodawcy muszą sprostać wyzwaniom związanym z potrzebą stworzenia odpowiedniego środowiska pracy, które sprawi, że osoby z tego pokolenia będą chciały związać się z daną firmą i wnieść dodatkową wartość, która wpłynie na rozwój organizacji.

Pracownicy z pokolenia millenialsów chcą pracować w miejscu, w którym mogą czuć się niezależni, a jednocześnie być częścią kreatywnego zespołu.

Jak wynika z raportu The 2017 Deloitte Millennial Survey, współcześni 20- i 30-latkowie nie przywiązują się do miejsc, w których pracują. Jedynie 31% uczestników ogólnoświatowego badania deklaruje chęć pozostania w obecnym miejscu pracy dłużej niż 5 lat, gdyby mieli możliwość zmiany. Jednym z miejsc, z którym millenialsi chcą wiązać swoją przyszłość jest lider analityki biznesowej, firma SAS, o czym może świadczyć wysoka pozycja w rankingu Fortune’s Best Workplaces for Millennials.

Czego oczekują millenialsi?

Pracownicy z pokolenia millenialsów chcą pracować w miejscu, w którym mogą czuć się niezależni, a jednocześnie być częścią kreatywnego zespołu. Nie bez znaczenia jest również zaufanie i wiara w to, że są oni w stanie dobrze wykonywać swoją pracę. Szczególnie ciekawymi miejscami pracy dla millenialsów są firmy IT ze względu na innowacyjność, która z założenia jest wpisana w ich DNA. Co roku Computerworld przygotowuje zestawienie najlepszych miejsc pracy w branży technologicznej „100 Best Places to Work in IT”. W najnowszej edycji rankingu ponownie znalazła się firma SAS.

Praca w branży IT często przychodzi millenialsom z łatwością, gdyż większość współczesnych 20- i 30-latków na co dzień korzysta z nowych technologii. Specjaliści SAS podkreślają, że dla millenialsów niezwykle istotne są również możliwości rozwoju i indywidualne podejście do każdego pracownika. Dialog z pracodawcą, natychmiastowy i szczery feedback na temat osiąganych rezultatów oraz realizacja nowych, ambitnych zadań umożliwiają im ciągły rozwój.

SAS pozostaje w stałym kontakcie z młodymi profesjonalistami, m.in. poprzez program stażowy Certified Young Potential, rozwojowy Emerging Leaders oraz inicjatywę Akademia SAS, do której zakwalifikowanych zostaje rocznie kilkunastu kandydatów z najlepszych uczelni technicznych. Studenci przez dwa tygodnie biorą udział w intensywnych zajęciach. Program obejmuje szkolenia, prezentacje i zadania domowe. Wybrańcy, którzy w ramach zamkniętych warsztatów poznają tajniki oprogramowania SAS, mają szansę na certyfikację i rozpoczęcie pracy w firmie. Zdaniem Thiago De Souzy, Corporate Creative Intern w SAS, podczas szkoleń organizowanych przez firmę pracownicy nabywają umiejętności praktyczne, które wykorzystują następnie w pracy.

Czekając na generację Z

Millenialsi, którzy obecnie coraz częściej zasiadają na stanowiskach managerskich, w najbliższych latach będą zarządzali zasilającymi rynek pracy osobami z pokolenia Z, które teraz rozpoczynają naukę na uczelniach wyższych. Według danych Deloitte, millenialsi pozytywnie oceniają młodszych kolegów i koleżanki. Aż 61% respondentów twierdzi, że będą oni mieli korzystny wpływ na rynek pracy. Dzieje się tak zapewne dlatego, że posiadają oni zaawansowane umiejętności technologiczne i potrafią myśleć kreatywnie. Współpraca millenialsów i osób z pokolenia Z będzie kształtowała w najbliższych latach rynek pracy nie tylko w Polsce, ale również na świecie. Firmy, które będą zajmowały w rankingach najlepszych miejsc pracy wysokie pozycje, powinny mieć ułatwione zadanie w rekrutowaniu i zatrzymaniu nowych pracowników.

Źródło: SAS Institute