Ludzie i pieniądze: Menedżer na trudne czasy

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

bank.2009.10.foto.23.a.150xKryzys zaufania to częsta konsekwencja kryzysu finansowego. W szczególny sposób doświadczają go menedżerowie - trudno wykrzesać zaangażowanie, kiedy firma zaciska pasa. Szefowie stają przed zupełnie nowym dla nich wyzwaniem: jak być przywódcą, który odbuduje zaufanie, wzbudzi ambicje, chęć do działania i razem z zespołem zrealizuje stawiane cele.

Agnieszka Biegańska

Zawirowania gospodarcze postawiły menedżerów w trudnej sytuacji. Oczekuje się od nich często takich samych (lub lepszych) wyników, pomysłów na rozwiązanie kłopotów firmy, zwiększenia efektywności i zarazem ograniczania kosztów. Jednocześnie zasoby, którymi dysponują, są takie same, a czasem mniejsze niż dotychczas.

Decyzje i działania podejmowane przez firmy nie wpływają na pracowników motywująco. Jedne ograniczają zatrudnienie, inne likwidują premie i dodatki, są takie, które obniżają wynagrodzenia. Jak reagują pracownicy? Część, która czuje się mocno związana z firmą, być może rozumie takie działania. Inni buntują się przeciw utrzymaniu wysokich celów i braku motywatorów. Upominają się więc u swoich szefów o bonusy i podwyżki. Co w takiej sytuacji może robić menedżer, aby nie zniechęcić podwładnych i nie tylko utrzymać chęć do pracy, ale wręcz zmotywować ich do dodatkowego wysiłku, żeby firma przetrwała trudne czasy?

Nadszedł czas na prawdziwy test z przywództwa. Od tego, jak zdadzą go menedżerowie, jak wykorzystają swoje umiejętności liderów, zależą wyniki przedsiębiorstwa, a często jego przetrwanie na rynku.

Wiarygodność a zaufanie

Miarą prawdziwego lidera jest to, jak postrzegają go podwładni. Skąd bierze się wiarygodność, zaufanie? Ludzie z czasem obdarzają nim tych, których mieli okazję poznać i przekonać się co do ich charakteru, kompetencji, działań i osiąganych wyników. Na pewno nie wystarczą do tego okazjonalne spotkania, krótkie rozmowy czy przyznawanie jednorazowych nagród. W oczach pracowników te pierwsze są często udaną zabawą, drugie – konkretną rozmową o wynikach, a trzecie – po prostu się należą. Charakter przywódcy to potwierdzenie w codziennej pracy stosowania wartości i zasad, o których mówi. To jego postępowanie: dotrzymywanie słowa i zobowiązań, wspieranie, gdy taka potrzeba, przekazywanie odpowiedzialności, ale i dawanie uprawnień przy realizacji zadań. Wiarygodność budowana jest też przez posiadane kompetencje – wiedzę i umiejętności, wspólne z zespołem szukanie rozwiązań, docenianie i promowanie pomysłów pracowników, ale też oferowanie pomocy, gdy są problemy. Ważne są wyniki podejmowanych działań, a nie tylko deklaracje i chęci. Zdecydowanie łatwiej dzisiaj mają ci liderzy, którzy solidnie zapracowali sobie na zaufanie podwładnych. Jednak budowanie zaufania i wiarygodności można zacząć w każdej chwili. Trudne czasy też są dobrym momentem. Może warto szczerze i obiektywnie omówić sytuację, powiedzieć o szansach i ryzykach dla firmy i zespołu, wspólnie ustalić działania, które pozwolą realizować trudne cele.

Zaufanie pracowników, ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI