Ludzie i pieniądze: Klient wyedukowany jest lepszym partnerem

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

bank.2009.10.foto.41.a.100xRozmowa ze Sławomirem S. Sikorą, prezesem zarządu Banku Citi Handlowy, członkiem zarządu Związku Banków Polskich.

 

Przemysław Barbich
Jan Osiecki

Kryzys okazał się świetną szkołą, Polacy musieli szybko nauczyć się, co to jest WIBOR, spread itp. Po co teraz tworzyć Narodową Strategię Edukacji Finansowej?

– Bo tak naprawdę Polacy o finansach i ekonomii wciąż dowiadują się głównie z telewizji. Powiedzmy sobie szczerze, ta powierzchowna wiedza nie jest wystarczająca nawet w zarządzaniu finansami domowymi; o tym, żeby za jej pomocą podejmować jakiekolwiek decyzje inwestycyjne, nawet nie wspominam.

Chyba jednak przesadza pan, mówiąc, że Polacy nic nie wiedzą o ekonomii.

 – Ani trochę. Z przeprowadzonych przez nas badań wynika, że zaledwie jeden na pięciu Polaków w pełni utrzymuje kontrolę nad budżetem domowym! Za to aż 60 proc. badanych ocenia swoją wiedzę o finansach jako słabą lub bardzo słabą. Jak ma być dobrze, skoro 40 proc. nie wie, co to jest inflacja, a 60 proc. nie potrafi obliczyć rentowności lokaty? Co więcej, z naszych badań wynika, że 67 proc. Polaków nie wie nawet, jak działa karta debetowa! Właśnie dlatego tak wielu klientów banków wpada w kłopoty. Ich problemy biorą się z niezrozumienia podstaw ekonomii. Program Strategii Edukacji Finansowej ma uzupełnić wiedzę Polaków.

Nie wierzę, że dla banku bardziej łakomym kąskiem jest klient wyedukowany, a nie taki, dla którego, na przykład, „procent składany” to czarna magia. Temu drugiemu można wepchnąć każdy produkt, więc bank zarobi na nim.

– Tylko po co to robić?! Świadomy klient jest zdecydowanie lepszym partnerem dla banków. I to aż z dwóch powodów!

 Dlaczego?

– Przede wszystkim dlatego, że jest znacznie mniejsze ryzyko pojawienia się jakichś nieporozumień. Kiedy na świecie zaczynał się już kryzys, u nas wielu klientów sądziło, że gospodarka będzie tylko rosła, inflacja spadała, a stopy na depozytach utrzymają się na wysokim poziomie. Ludzie, kupując produkty inwestycyjne, byli przekonani, że giełda będzie szła tylko w górę. To jest nieporozumienie. Nieumiejętność oceny ryzyka, nawet ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI