Londyn najatrakcyjniejszym miastem w Europie dla najemców powierzchni handlowych. Warszawa awansuje na miejsce 15, wyprzedzając m.in. Brukselę czy Zurych

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

centrum.handlowe.01.400x267JLL przedstawia raport "Destination Europe 2015"

  • Londyn notuje najwyższy poziom aktywności i obecności międzynarodowych najemców powierzchni handlowych, przed Paryżem, Moskwą, Mediolanem i Madrytem
  • Londyńska Bond Street jest najbardziej atrakcyjną lokalizacją dla marek z kategorii luksusowych
  • Stany Zjednoczone wyprzedziły Włochy jako największy eksporter marek za granicę
  • Michael Kors, Superdry, Cos i 7 For All Mankind to najbardziej ekspansywne marki
  • Zara, H&M oraz Mango to marki najczęściej występujące na europejskich rynkach
  • Warszawa awansuje z 19 pozycji w 2012 r. na miejsce 15 w najnowszej edycji raportu. Najwyżej notowanym miastem regionu Europy Środkowo – Wschodniej jest Praga (14 miejsce)

Według najnowszego indeksu „Destination Europe 2015” opracowanego przez JLL, Londyn pozostaje najbardziej atrakcyjną lokalizacją w Europie dla międzynarodowych najemców powierzchni handlowych. Zestawienie analizuje dane dotyczące ekspansji i obecności 250 międzynarodowych marek na 57 rynkach w Europie.

Podium – Londyn, Paryż, Moskwa

Pierwsza dwudziestka najatrakcyjniejszych miast w Europie dla sieci handlowych to (od najmocniejszego): Londyn, Paryż, Moskwa, Mediolan, Madryt, Rzym, Stambuł, Monachium, Berlin, Barcelona, Amsterdam, Hamburg, Sankt Petersburg, Praga, Warszawa, Kijów, Wiedeń, Bruksela, Düsseldorf oraz Frankfurt.

James Brown, Dyrektor Działu Badań Rynku Powierzchni Handlowych i Doradztwa w regionie EMEA, JLL, komentuje: „Londyn pozostaje najbardziej atrakcyjnym miastem dla międzynarodowych najemców planujących ekspansję w Europie. Skala rynku, jego dojrzałość, transparentność oraz przyjazność dla handlu sprawiają, że miasto stało się magnesem przyciągającym międzynarodowych najemców, którzy gotowi są płacić wyższe stawki za najlepsze lokalizacje. Inne miasta z podobnym poziomem atrakcyjności, takie jak m. in. Paryż, Mediolan, Rzym czy czołowe miasta niemieckie również wiele zyskały na dążeniu międzynarodowych najemców do ekspansji oraz przyciągnęły nowe marki pomimo spowolnienia gospodarczego w Europie„.

Co ciekawe, Londyn zwiększył swoją przewagę nad Paryżem jako najbardziej atrakcyjna lokalizacja dla marek luksusowych. Raport JLL wskazuje na widoczną różnicę między tymi dwoma miastami a resztą Europy. Dla luksusowych sieci handlowych ważna jest obecność w najbardziej prestiżowych lokalizacjach. W rezultacie tego zainteresowania oraz ograniczonej dostępności lokali, powierzchnie handlowe na New Bond Street w Londynie cechują najwyższe stawki najmu w Europie wynoszące nawet 12 300 euro za mkw. rocznie, co oznacza aż 42% wzrost w porównaniu do 2012 r.

Moskwa i Stambuł – handlowe „success stories”, Warszawa awansuje w europejskim rankingu

James Dolphin, Dyrektor, Dział Wynajmu Powierzchni Handlowych w regionie Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki, JLL, twierdzi: „Szanse na ekspansję oraz wejście na europejskie rynki nie ograniczają się tylko do najbardziej dojrzałych lokalizacji; czego dobrym przykładem jest Moskwa, która dynamicznie się rozwija i szybko nadrabia zaległości. Miasto może w perspektywie średnioterminowej dorównać Paryżowi w zakresie obecności międzynarodowych najemców„.

Moskwa (3 miejsce w rankingu) oraz Stambuł (pozycja 7) to przykłady handlowego „success story” – żadne dwa miasta europejskie nie przyciągnęły w ciągu ostatnich dwóch lat tylu nowych marek co te lokalizacje. Pomimo skomplikowanej sytuacji geopolitycznej, moskiewski rynek handlowy rozwija się dynamicznie, a motorem napędowym tego rozwoju są skala rynku, rosnące dochody mieszkańców, jak również coraz większa podaż centrów handlowych. Stambuł również rozwija się w dynamicznym tempie, m. in. dzięki nowoczesnym centrom handlowym. Coraz więcej najemców rozważa Stambuł jako pierwszy punkt wyjścia dla ekspansji w Europie.

141409.jll.destination.europe.wybrane.dane
Rośnie również rola rynków handlowych w Europie Środkowo – Wschodniej.

Anna Bartoszewicz-Wnuk, Dyrektor Działu Badań Rynku i Doradztwa JLL w Polsce, informuje: „Warszawa znajduje się na 15 pozycji w Europie pod względem atrakcyjności dla międzynarodowych sieci handlowych, awansując z miejsca 19 sprzed dwóch lat. Stolica Polski wyprzedza takie lokalizacje jak Bruksela, Frankfurt czy Zurych. Najwyżej notowanym miastem z regionu Europy Środkowo – Wschodniej jest Praga na miejscu 14. Co szczególnie istotne, zarówno Warszawa, jak i Praga zaliczają się do kategorii rynków dojrzałych dzięki takim czynnikom jak stabilna sytuacja ekonomiczna, mocne podstawy gospodarki, jak również rosnący poziom transparentności. Ponadto, cały region Europy Środkowo – Wschodniej nabiera znaczenia jako punkt na globalnej mapie handlowej. W pierwszej trzydziestce najatrakcyjniejszych lokalizacji dla najemców handlowych znajduje się więcej miast Europy Środkowo – Wschodniej niż Południowej, a obecność międzynarodowych sieci w regionie zwiększyła się o 8% w ciągu ostatnich dwóch lat„.

Anna Wysocka, Dyrektor Działu Wynajmu Powierzchni Handlowych JLL w Polsce, dodaje: „Awans Warszawy w rankingu najbardziej atrakcyjnych lokalizacji dla międzynarodowych sieci handlowych wynika z kombinacji czynników takich jak ogólna stabilna sytuacja polityczna i gospodarcza kraju, silny popyt wewnętrzny czy rosnąca zamożność Polaków. Aglomerację warszawską charakteryzuje najwyższa w Polsce siła nabywcza – według GfK kształtująca się na poziomie 9 706 euro na osobę rocznie, a w samej stolicy – 10 478 euro, dynamiczny rozwój rynku mieszkaniowego oraz duże zainteresowanie deweloperów. W ciągu najbliższych lat rynek wzbogaci się o szereg nowych, najwyższej jakości inwestycji, takich jak np. Galeria Północna czy Galeria Wilanów, jak również zrewitalizowanych już istniejących projektów, takich jak np. CEDET czy Ethos. Nieprzypadkowo, międzynarodowe sieci handlowe zwykle zaczynają swoją ekspansję w Polsce właśnie od Warszawy. W ciągu ostatnich dwóch lat sklepy uruchomiły tu takie marki jak m.in. Louis Vuitton, Hollister, Michael Kors czy Agent Provocateur„.

Sieci handlowe planują dalszą ekspansję, amerykańskie marki dominują w Europie

Zara i H&M to marki, które są obecne na wszystkich 57 analizowanych w raporcie rynkach handlowych w Europie. Za nimi w zestawieniu znajdują się Mango, The Body Shop, Benetton czy Lush. Indeks 25 kluczowych sieci handlowych w Europie zdominowany jest właśnie przez marki ze średniej półki, za którymi plasują się marki z kategorii premium (m.in. Hugo Boss czy Diesel). Kategorię marek luksusowych reprezentują Louis Vuitton i Max Mara.

Stany Zjednoczone, dzięki ekspansji marek premium, wyprzedziły Włochy jako największy eksporter marek w Europie. Sieci pochodzące z USA stanowią 18% najemców obecnych na europejskim rynku. Na trzecim miejscu znalazły się marki brytyjskie.

Najbardziej ekspansywną marką w zestawieniu Destination Europe 2015 jest pochodzący z USA Michael Kors, jak również Superdry, Cos oraz 7 For All Mankind*. Dodatkowo, wielu europejskich najemców powierzchni handlowej, wśród nich marki takie jak Ecco czy Hugo Boss, dokonało znaczącej ekspansji w przeciągu ostatnich dwóch lat. Co więcej, w przyszłości można się spodziewać wejścia na europejskie rynku handlowe marek z regionu Azji i Pacyfiku.

Mimo, że rozwój odbywa się w różnym tempie w zależności od lokalizacji, perspektywy dla wzrostu handlu w Europie są najlepsze od początku dekady. Spodziewamy się dalszej ekspansji międzynarodowych najemców na kluczowych europejskich rynkach. Należy jednak zauważyć, że ekspansja ta będzie następowała w sposób o wiele bardziej ostrożny, przemyślany oraz selektywny niż kiedykolwiek wcześniej ze względu na głębokie zmiany na rynku handlowym. Efektem są m.in. przetasowania na europejskiej mapie sklepów. Co do zasady, w ciągu ostatnich dwóch lat, na każde dwa nowo otwarte sklepy przypadał jeden zamknięty, jako że najemcy bardzo rozsądnie i strategicznie podchodzą do prowadzenia swoich placówek„, podsumowuje James Brown.
141409.jll.destination.europe.sieci.handlowe

Źródło: JLL

* JLL współpracuje z trzema z czterech najbardziej ekspansywnych marek w Europie (Michael Kors, Superdry oraz 7 For All Mankind)