Kredobank z grupy PKO BP chce zwiększyć liczbę klientów do 1 mln do końca 2023 roku

Kredobank z grupy PKO BP chce zwiększyć liczbę klientów do 1 mln do końca 2023 roku
Źródło: Kredobank
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Należący do grupy PKO BP i działający na Ukrainie Kredobank stawia na wzrost organiczny, chce rosnąć szybciej niż rynek, planuje poprawę dochodowość i do końca 2023 roku zamierza zwiększyć liczbę klientów do 1 mln - poinformował prezes Kredobanku Jacek Szugajew.

„Nasza strategia zakłada, że bank nadal będzie rósł szybciej niż rynek, chcemy poprawić dochodowość” – powiedział Szugajew.

Chcemy w perspektywie do końca 2023 roku zwiększyć liczbę klientów do 1 miliona.

Obecnie Kredobank ma łącznie 645 tys., z czego 588 tys. stanowią klienci detaliczni.

Czytaj także: KredoBank z grupy PKO BP najlepszym bankiem detalicznym na Ukrainie >>>

„Strategia przewiduje rozwój organiczny, nie przewidujemy konieczności dokapitalizowania banku przez właściciela, chcemy finansować sami swój rozwój” – powiedział Szugajew.

Wskaźnik ROE

Wskaźnik ROE Kredobanku w 2020 roku wyniósł blisko 19 proc.

„Chcemy w perspektywie strategii, do końca 2023 roku, utrzymywać ROE na poziomie 17-18 proc.” – powiedział Szugajew.

Bank ma obecnie 82 oddziały. Prezes poinformował, że bank nie zakłada, dużych zmian w tej sieci.

Poinformował, że aktywa sektora bankowego na Ukrainie wzrosły w 2020 roku o ponad 20 proc., a aktywa samego Kredobanku wzrosły o 32 proc. Kredobank ma około 1,5 proc. udziału w aktywach sektora bankowego, który zdominowany jest przez banki państwowe. Kredobank ma około 1 proc. udział w aktywach grupy PKO BP.

Wzrost aktywów

Prezes ocenił, że biorąc pod uwagę przyrost kredytów detalicznych w całym ukraińskim systemie bankowym (banki państwowe, ukraińskie banki prywatne i banki z kapitałem zagranicznym) Kredobank plasował się w 2020 roku na piątej pozycji.

„Nasz wzrost aktywów nie wiązał się z luzowaniem polityki kredytowej, czy parametrów ostrożnościowych. Wzrost był generowany przez zwiększenie naszej dostępności i uatrakcyjnieniem samych produktów” – powiedział Szugajew.

„Chcemy utrzymać nasze pozycje rynkowe w segmencie kredytów mieszkaniowych i samochodowych, mimo, że spodziewamy się tutaj wzrostu konkurencji. W portfelu kredytowym banku zwiększać się będzie udział kredytów dla klientów detalicznych” – dodał.

Rozwój działalności w segmencie kredytów mieszkaniowych

W portfelu kredytowym Kredobanku kredyty detaliczne mają obecnie około 50-proc. udział.

„Chcemy w 2021 roku rozwijać naszą działalność w segmencie kredytów mieszkaniowych. Bierzemy udział w programie rządowym gdzie państwo dofinansowuje spłatę części odsetek” – dodał.

W sprzedaży kredytów hipotecznych bank ma 28-proc. udział w rynku, co sprawia, że jest w pierwszej trójce największych kredytodawców na tym rynku.

„Sprzedaż w 2020 roku tych kredytów wzrosła w banku o ponad 70 proc. Sprzyjały nam stawki rynkowe, które spadły do poziomu bardziej atrakcyjnych dla klientów” – powiedział Szugajew.

Na rynku kredytów samochodowych Kredobank w pierwszej piątce

Na rynku kredytów samochodowych Kredobank jest w pierwszej piątce największych kredytodawców.

„Mamy 15 proc. udział mierzony liczbą udzielonych kredytów. Sprzedaż tych kredytów w 2020 roku wzrosła, mimo, że w trakcie ubiegłego roku były ograniczenia w rejestrowaniu nowych pojazdów na Ukrainie ? tylko 18 proc. sprzedaży nowych samochodów było kredytowane przez banki” – powiedział Szugajew.

Kredobank jest także w pierwszej czwórce największych leasingodawców na Ukrainie z udziałem rynkowym na poziomie około 6 proc.

„Szczególnie ważną dla nas część rynku leasingowe jest segment agro i maszyn oraz urządzeń dla tego segmentu” – powiedział Szugajew.

Bank chce rozwijać segment bankowości prywatnej

Prezes poinformował, że bank chce rozwijać segment bankowości prywatnej.

„Rozmawiamy o dystrybucji niektórych funduszy, które w swojej palecie ma PKO BP” – powiedział Szugajew.

Flagowym projektem wdrożonym przez Kredobank w 2020 roku była usługa wideo-konsultanta, jako narzędzia komunikacji z klientami. Było to pierwsze takie rozwiązanie na Ukrainie.

Dobre prognozy makroekonomiczne dla Ukrainy

Według prezesa obecne prognozy makroekonomiczne dla Ukrainy są dobre, ryzkiem pozostaje słabe tempo programu szczepień przeciwko Covid-19.

„Są podstawy, by ten rok był gospodarczo dobry dla Ukrainy, prognozy mówią o około 4-proc. wzroście PKB. Prognozy inflacyjne i bezrobocia też są całkiem dobre, dane z końca 2020 roku były w tym obszarze optymistyczne. Ożywia się konsumpcja indywidualna” – powiedział Szugajew.

„Wskaźniki zachorowań, czy śmiertelności nie są najgorsze, są lepsze niż w Polsce, ale nie zaczął się tutaj tak naprawdę jeszcze program szczepień” – dodał.

Kredobank został założony we Lwowie w 1990 roku. Od 2004 r. należy do grupy PKO Banku Polskiego i stanowi największą polską inwestycję w instytucje bankowe na Ukrainie. Narodowy Bank Ukrainy w latach 2019-2020 zaliczył go do banków o znaczeniu systemowym.

Źródło: Sebastian Karbarczyk, PAP BIZNES