Krajowa E- Administracja: Wysoki e-urzędzie!

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

nbs.2010.09.foto.032.a.100xZ programów unijnych wynika, że do 2013 r. administracja rządowa i samorządy mogą zainwestować blisko 14 mld zł w rozwój systemów IT.

Uruchomiono już prace nad kluczowymi projektami. Najważniejsze z nich to Rejestr Usług Medycznych (RUM), e-podatki, e-PUAP (platforma usług publicznych), Pl.ID (nowy chipowy dowód osobisty) czy system katastru (ewidencji nieruchomości). ePUAP ma pełnić funkcję ogólnopolskiej bezpłatnej platformy administracji publicznej. Urząd miasta może na niej założyć e-skrzynkę podawczą oraz instalować e-formularze. Niebawem zostanie uruchomiony prawnie umocowany darmowy Profil Zaufany ePUAP, dzięki któremu petent będzie mógł uwierzytelnić „elektroniczny wniosek” bez kosztownego certyfikatu kwalifikowanego.

E-government dla Kowalskiego

Z raportu Komisji Europejskiej wynika, że w 2006 r. średni poziom rozwoju e-government wśród krajów UE-25 wynosił 75 proc. (osiągał stopień dwustronnej interakcji), tymczasem w Polsce – 53 proc. (spełniał kryterium jednostronnej interakcji). Nasz kraj z odsetkiem zaledwie 20 proc. usług na poziomie transakcji znajduje się na jednym z ostatnich miejsc wśród krajów UE.

Statystyczny Europejczyk drogą elektroniczną może załatwić około dziesięciu podstawowych usług publicznych, podczas gdy przeciętny Polak – tylko cztery na dwadzieścia badanych. W 2006 r. w UE-25 odsetek usług transakcyjnych dla przedsiębiorstw wyniósł średnio 67,8 proc., dla obywateli – 36,8 proc. W Polsce to odpowiednio 37,5 proc. i 8,3 proc.

Głównym kierunkiem działania e-government jest standaryzacja procesów administracyjnych, mająca na celu ułatwienie obywatelom kontaktu z urzędami przez internet, przyspieszenie tych kontaktów i zwiększenie ich zasięgu (dostęp do informacji na terenie całego świata przez 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu).

Dobrze liczyć… na siebie

Eksperci NBP wskazują, że e-administracja nie będzie dobrze funkcjonować bez upowszechnienia obrotu bezgotówkowego. Tymczasem wykorzystanie bezgotówkowych instrumentów płatniczych w Polsce nadal daleko odbiega od średniego poziomu w Unii Europejskiej; jest prawie 5-krotnie niższe, a w przeliczeniu na jednego mieszkańca 7,5-krotnie.

W 10 największych krajach Unii Europejskiej 24 proc. dochodów banków to prowizje od transakcji systemu płatniczego. Detaliczny obrót bezgotówkowy w Polsce obejmuje nadal zaledwie 2 proc. obrotu płatniczego. Dr Remigiusz Kaszubski, dyrektor w ZBP ocenia, że w krajach starej Unii koszty obrotu bezgotówkowego kształtują się na poziomie od 0,4 do 0,6 proc. PKB, podczas gdy w Polsce ok. 1 proc. Wskaźnik ten obrazuje, jak dużo jeszcze kapitału można zaoszczędzić, zgromadzić na rachunkach bankowych i efektywnie skierować na inwestycje.

W Europie centralno-wschodniej jesteśmy liderem pod względem wartości transakcji bezgotówkowych i liczby terminali (postów), natomiast pod ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na aleBank.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI