Korzystając z platformy zakupowej można zaoszczędzić nawet do 15%

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
W opublikowanym właśnie raporcie "Digitalizacja rynku B2B. Cyfrowe platformy zakupowe" przygotowanym przez Deloitte i ING Usługi dla Biznesu, operatora platformy Aleo.

Jak stwierdzili przedstawiciele zarządu ING Usługi dla Biznesu platformy takie jak Aleo to element szerszej rewolucji cyfrowej. Dziś innowacje technologiczne i sposoby ich wykorzystania przenoszone są ze świata technologii klienckich do firm. Od platform zakupowych oczekuje się łatwej konfiguracji i prostego z nich korzystania. Wyznacznikami nowych trendów w technologiach jest stały wzrost wydajności technologii informatycznych. Również coraz tańsze, łatwiej dostępne i zminiaturyzowane sensory pozwalające na bezpośrednią interakcję z systemami informatycznymi. Wzrasta szybkość przesyłu danych i spadają jej koszty. To otoczenie, w którym działają platformy zakupowe takie jak Aleo. Z doświadczeń zebranych przez platformę wynika, że zakupy surowców do produkcji prowadzi się w firmach z reguły bardzo profesjonalnie. Gorzej wygląda to przy kupowaniu usług, wyposażenia biurowego, części zamiennych itp. Choć wśród Polskich przedsiębiorstw rośnie świadomość korzyści, jakie dają platformy zakupowe to według ocen ekspertów Deloitte i Aleo wynika, że tylko sama agregacja zapotrzebowania i dotarcie do nowych dostawców, pozwala uzyskać oszczędności od 10 do 15% na kosztach związanych z zakupem. Jednak nadal tylko 35% ankietowanych przedsiębiorstw korzysta z internetowych platform zakupowych. Może się wydawać, że problemem w wielu mniejszych firmach lub grupach powiązanych jednostek brak jest wewnętrznego systemu zbierania informacji ile, w jakim czasie i jakich produktów potrzebujemy na przykład w ciągu roku. Powoduje to tworzenie nadmiernych zapasów lub konieczność szybkiej realizacji dostawy, a to podnosi koszty. Agregowanie zamówień i przewidywanie zapotrzebowania pozwala też na skuteczniejsze wykorzystanie platformy zakupowej. Zalety korzystania z tej formy prowadzenia zakupów przez internet to wygoda, oszczędność czasu, większy wybór i lepsze ceny. Jak oceniają specjaliści, zakupy elektroniczne pozwalają na większą standaryzację, skuteczniejsze negocjacje cenowe oraz możliwość agregacji dużej liczby danych o dostawcach i przewidywanie trendów zmian cen.

Według Deloitte rynek e-commerce B2B w 2020 roku w Polsce osiągnie 344 mld zł. Klienci B2B wydają w sieci na zakupy prawie dziesięć razy więcej niż klienci indywidualni. W 2014 roku wartość transakcji online B2B szacowana była przez Polską Izbę Gospodarki Elektronicznej na 215 miliardów złotych, wobec 23-27 miliardów złotych w segmencie B2C. Polski rynek B2B e-commerce w latach 2011-2014 rósł w średniorocznym tempie 21,5%. Szacuje się, że jego dynamika zrównała się z rynkiem amerykańskim (nieco powyżej 8%). Wartość całego rynku e-commerce B2B na świecie ma wynieść 6,7 bln dolarów w 2020 r. W Europie firma Ecommerce Europe szacuje wartość branży e-commerce sektora B2B na 720 mld euro w 2016 roku oraz 2,16 biliona euro w 2020 roku (roczny wzrost o 32%).

170111.deloitte.01

Jak podano w Raporcie, od cyfryzacji zakupów B2B nie ma odwrotu, bo jak wynika z badania „Building The B2B Omni-Channel Platform Of The Future”, przeprowadzonego w 2014 roku przez Forrester Consulting, 52% klientów biznesowych jest przekonanych, że do 2017 roku włącznie przynajmniej połowa ich zakupów będzie odbywała się poprzez internet.

Według danych Aleo w 2016 roku polskie firmy korzystały głównie z takich platform zakupowych jak: Oferteo (15%), Aleo (12%), OpenNexus (11%) i Allegro (10%). Digitalizacja i internet to większa konkurencyjność, jeśli chodzi o jakość i cenę w segmencie B2B. Pozwala też na dostęp do klientów i dostawców w dowolnym czasie i miejscu na świecie. Otwarte internetowe platformy zakupowe umożliwiają uzyskanie dostępu do nowoczesnych technologii takich, jakie wykorzystywały dotychczas tylko duże firmy, czyli narzędzi eSourcing. Cały rynek eSourcing rośnie w tempie 5% rocznie. Twórcy raportu oceniają potencjał oszczędności możliwych do uzyskania dzięki zastosowaniu narzędzi eSourcing w polskich firmach, na prawie 40 mld zł w 2020 roku.

Raport, przygotowany przez Deloitte i Aleo powstał na podstawie badania „Praktyki zakupowe firm oraz korzystanie z Internetu w tym zakresie” przeprowadzonego przez GfK na zlecenie Aleo (wywiady telefoniczne CATI, próba N 251, firmy zatrudniające co najmniej 10 pracowników, sierpień 2016 roku) oraz The Deloitte Global CPO survey 2014 i 2016.

Bohdan Szafrański