Klienci w oddziałach banków w czasie pandemii – na co zwracać uwagę?

Klienci w oddziałach banków w czasie pandemii – na co zwracać uwagę?
Fot. stock.adobe.com/Andrey Popov
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
W okresie pandemii polskie banki funkcjonują normalnie i świadczą pełen zakres usług finansowych swoim klientom, jednak - jak w przypadku wszystkich firm - mogą zaistnieć pewne ograniczenia czy restrykcje w dostępie do oddziałów czy pracowników banków. Wynikają one między innymi z ogólnych przepisów dotyczących przeciwdziałania rozwojowi. Wywołane są one wolą ochrony zdrowia klientów oraz pracowników banków.

Przed odwiedzeniem oddziału bankowego, warto pamiętać o kilku zasadach.

Niewątpliwie najbardziej bezpieczną formą kontaktu z bankiem oraz np. regulowania płatności jest w okresie pandemii korzystanie z elektronicznych kanałów dostępu do usług, które są udostępnianie przez wszystkie polskie banki.

Należy pamiętać, że ze względów na potrzebę ochrony zdrowia pracowników oraz ograniczenia ich kontaktów w wielu oddziałach mogło dość do zmiany godzin ich pracy lub też zmniejszenia obsady pracowników w danej placówce. Informacje o tych zmianach można uzyskać na stronach internetowych banków oraz poprzez call-center.

Czytaj także: Ruch klientów w placówkach bankowych o 25 – 30 proc. niższy niż przed pandemią koronawirusa >>>

Zmiany te mogą zależeć od bieżących decyzji władz odpowiedzialnych za walkę z pandemią, a więc jest wskazane, aby sprawdzać je przed kolejną planowaną wizytą w oddziale. Warto brać pod uwagę, że w skrajnym przypadku oddział banku może być zamknięty ze względu na kwarantannę.

Nadal rekomenduje się, aby w miarę możliwości zaplanować wizytę w banku z pewnym wyprzedzeniem oraz umówić się na rozmowę z doradcą bankowym na konkretny termin, tak aby ograniczyć czas oczekiwania na obsługę i kontakty z innymi osobami.

Podobnie jak ma to miejsce w sklepach czy placówkach usługowych także w oddziałach banków obowiązują limity liczby klientów, którzy mogą jednocześnie w nich przebywać. Informacje o tych ograniczeniach wywieszane są przy wejściach do oddziałów. Oznacza to, że samo wejście na teren oddziału może być utrudnione, jeśli przy „okienkach bankowych” obsługiwana jest już maksymalna dopuszczalna liczba klientów.

Należy także przestrzegać zaleceń pracowników banków bezpiecznego korzystania z usług bankowych i poruszania się po oddziale.

Już w samym oddziale banku należy się liczyć z tym, że ograniczona może być swoboda poruszania się po samym oddziale, który podzielony będzie na strefy dla klientów i pracowników – także ze względu na potrzebę ograniczenia kontaktów pomiędzy klientami a pracownikami.

Przypominamy, że na terenie całego kraju obowiązuje obowiązek zakrywania ust i nosa podczas wizyty w placówce bankowej za pomocą odzieży lub jej części, maski, maseczki, przyłbicy albo kasku ochronnego. W przypadku konieczności identyfikacji lub weryfikacji tożsamości klienci mogą zostać poproszeni o odsłonienie widoku twarzy, nosa i ust na czas niezbędny do potwierdzenia tożsamości lub identyfikacji. W przypadku, gdy klient odmówi zastosowania się do obowiązujących przepisów prawa, pomimo uzyskania stosownej informacji od pracownika banku, pracownik jest uprawniony do odmowy świadczenia usługi.

W bankach określono także zasady dotyczące obsługi seniorów (np. osób powyżej 65 lat) w wydzielonych godzinach lub poza normalną kolejnością, jednak konkretne ustalenia w tej sprawie mogą się różnić pomiędzy bankami. Przed wyjściem do oddziału dobrze zorientować się także co do takich ograniczeń.

Kiedy już dochodzi do wizyty w banku, to najczęściej jest to związane ze złożeniem podpisu pod umową lub innymi dokumentami. Niektórzy z klientów wolą w obecnej sytuacji podpisywać się własnym długopisem, który przyniosą do banków.

Źródło: Związek Banków Polskich / ZBP