Klienci DNB Banku dostaną zwrot pieniędzy za wyższą marżę i opłaty

Klienci DNB Banku dostaną zwrot pieniędzy za wyższą marżę i opłaty
By Iwona Jurkowska - Praca własna, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=49662111
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Zgodnie z decyzją Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK), klienci DNB Banku otrzymają zwrot pieniędzy za wyższą marżę i podwyższone opłaty za konto, podał Urząd. Wcześniej do UOKiK docierały skargi na to, że DNB podwyższa marżę objętych promocją kredytów hipotecznych i opłaty za konto w pakiecie Personale.

Klienci #DNBBank otrzymają zwrot pieniędzy za wyższą marżę i podwyższone opłaty za konto #UOKiK @UOKiKgovPL

O sprawie zawiadomił Urząd również Powiatowy Rzecznik Konsumentów we Wrocławiu.

Zdaniem banku, kredytobiorcy nie dotrzymali warunków promocji, na podstawie której płacili mniejsze raty. Zgodnie z umową musieli oni zasilać konto konkretną kwotą (np. 5 tys. zł) co miesiąc lub utrzymywać ustalone oszczędności (np. 100 tys. euro). Wiele osób przelewało pieniądze z innego konta prowadzonego przez DNB. Jednak bank uznawał jedynie przelewy z zewnętrznych źródeł i w efekcie bez żadnego ostrzeżenia podwyższał marżę. Praktyka rozpoczęła się na początku 2015 r. i trwa do dziś, podano w komunikacie.

„Przeanalizowaliśmy regulaminy promocji i ustaliliśmy, że nie zastrzegały one, że przelewy muszą zostać zrobione z kont w innych bankach. Tym samym kredytobiorcy mogli spełniać warunki promocji i mogli płacić niższe raty” – powiedział prezes UOKiK Marek Niechciał, cytowany w materiale.

DNB podwyższył też opłatę za konto Personale z 18 do 22 zł. Osoba, która je założyła, mogła liczyć na korzystniejsze warunki kredytu hipotecznego. Gdy jednak nie zgadzała się z wyższą opłatą i chciała wypowiedzieć umowę o prowadzenie konta, narażała się również na podwyższenie oprocentowania kredytu hipotecznego. Zastrzeżenia UOKiK wzbudziły negatywne konsekwencje finansowe, które w tym wypadku mieli ponosić konsumenci, wskazano także.

DNB zobowiązał się do zmiany praktyk

„W trakcie postępowania DNB zobowiązał się do zmiany praktyk i zrekompensowania strat byłym i obecnym klientom, którym podniósł marżę i opłaty za konto. Bank:

– przywróci niższą marżę promocyjnych kredytów hipotecznych – w decyzji wymieniamy nazwy tych kredytów i warunki, które trzeba spełnić, by z skorzystać z tego rozwiązania.

– odda różnicę między marżą podwyższoną i promocyjną.

– przywróci niższe opłaty za konto Personale (18 zł) i odda konsumentom różnicę wynikającą z pobrania wyższych opłat” – czytamy dalej.

Byli klienci muszą złożyć wniosek do banku

Obecni klienci dostaną automatycznie zwrot pieniędzy, a byli klienci muszą złożyć wniosek do banku. W ciągu 6 miesięcy od uprawomocnienia się decyzji powinni oni na piśmie wystąpić do DNB o zwrot pieniędzy, podsumowano.

DNB Bank Polska S.A. jest obecny w Polsce od 2002 roku. To specjalistyczny bank korporacyjny obsługujący duże przedsiębiorstwa i sektor publiczny. Właścicielem banku jest Grupa DNB – największa norweska grupa finansowa, o aktywach wysokości 270 mld euro (na koniec 2015 r.), prowadząca działalność w 19 krajach. Jej akcje notowane są na giełdzie w Oslo.

Źródło: ISBnews