Kiedy zmieniać zimowe na letnie

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

Od kilku dni cieszymy się z kalendarzowej wiosny. Jednak jak dotąd pogoda nas nie rozpieszczała – w nocy temperatura spadała nawet do -5 °C. Prognozy na najbliższe dni, w tym obejmujące święta napawają już optymizmem. Dlatego 2/3 polskich kierowców zastanawia się czy zmieniać już zimowe opony, czy nie? Tym bardziej, że wiele osób planuje spędzić Wielkanoc poza domem. 

Ekspert ds. likwidacji szkód w InterRisk wyjaśnia m.in., że osoby planujące wyjazd za granicę powinny pamiętać, że Polska jest wyjątkiem i w krajach tranzytowych oraz docelowych przez kolejnych kilka tygodni nadal obowiązują restrykcyjne przepisy nakazujące używanie opon zimowych.

Od niedzieli, 20 marca mamy już astronomiczną wiosnę, dzień później 21 marca zawitała do nas oficjalnie, zgodnie z kalendarzem. Jak dotychczas pogoda nas nie rozpieszczała. W ostatnich dniach w niemal całej Polsce odnotowano opady deszczu, często z gradem lub śniegiem, a temperatura w nocy spadała nawet do -5 °C. Poprawy pogody możemy spodziewać się w kolejnych dniach, a podczas Wielkanocy w Polsce Zachodniej spodziewane są temperatury w wysokości nawet 18 °C. Skoro więc mamy wiosnę, część kierowców zastanawia się, czy zmieniać już zimowe opony na letnie, tym bardziej że wielu z nich planuje spędzić święta poza domem. Opony zimowe, dzięki temu, że są wykonane z mieszanki krzemionkowej nie twardnieją przy niższych temperaturach, mają też mocniej ponacinane klocki bieżnika, co podwyższa poziom bezpieczeństwa w czasie podróży w trudnych zimowych warunkach. 

 

Z badań przeprowadzonych przez producentów opon wynika, że ponad 90% ankietowanych kierowców deklaruje, że stosuje opony sezonowe. De facto z zimowek korzysta 2/3 z nich. Na koniec 2015 r. było 23,2 mln aktywnych polis obowiązkowego ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych. Przed dylematem stoją więc właściciele nawet 15,3 mln aut. – Gdy średnia dobowa temperatura ciągle waha się w okolicach 7 stopni Celsjusza kierowcy powinni powstrzymać się przed zmianą opon zimowych na letnie. Tym bardziej nie powinny tego robić osoby, które planują spędzić Wielkanoc poza domem, np. w górach, czy na północy kraju, gdzie panują niższe temperatury. Zimowe opony mają elastyczny bieżnik, dzięki czemu podczas gołoledzi, opadów śniegu, czy oblodzenia lepiej trzymają się nawierzchni jezdni, co skraca drogę hamowania nawet o połowę – mówi Michał Niezgoda Kierownik Zespołu Kontroli Jakości z Departamentu Likwidacji Szkód w InterRisk Towarzystwo Ubezpieczeń S.A. Vienna Insurance Group. – Gdy jednak temperatura wzrośnie i ustabilizuje powyżej granicznej wartości, nie powinniśmy zwlekać i należy zmienić opony. Rozgrzana zimówka będzie się ślizgać, zarówno przy ruszaniu, hamowaniu, jak i na boki na zakrętach. To wyraźnie wpłynie na szybkość reakcji auta na gaz, hamulec i ruchy kierownicą a co z tym związane także na bezpieczeństwo na drodze. Należy też pamiętać o aspekcie ekonomicznym – z uwagi na miękką mieszankę, głębszy bieżnik, mamy do czynienia ze zjawiskiem zwiększonego oporu toczenia koła (tarcie toczne), które powoduje zwiększenie zużycia paliwa oraz szybsze zużycie ogumienia w pojeździe. Jeżeli już musimy wybrać się w podróż na oponach zimowych warto zdjąć nogę z gazu – dodaje Michał Niezgoda.

Polska jest jednym z ostatnich krajów europejskich, w którym nie obowiązują jeszcze przepisy nakazujące wymianę opon letnich na zimowych. Nadal cały rok można jeździć na dowolnych oponach, byle ich bieżnik miał minimum 1,6 mm. W Sejmie poprzedniej kadencji, Parlamentarny Zespół ds. Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego pracował nad przepisami, które zakładałaby wprowadzenie obowiązku zmiany opon od 1 listopada do 15 marca, a minimalna wysokość bieżnika miała wzrosnąć do 4 mm (za złamanie przepisu groził mandat w wysokości 500 zł i punkty karne). Przepisów nie uchwalono. 

 

Osoby wybierające się na święta za granicę powinny pamiętać, że Polska jest wyjątkiem i w krajach tranzytowych oraz docelowych przez kolejnych kilka tygodni (często do 15 kwietnia) nadal obowiązują bardziej restrykcyjne przepisy:

  • Austria – od 1 listopada do 15 kwietnia (opony zimowe na wszystkich kołach, oznaczone symbolem M+S lub M&S o min. głębokości rzeźby bieżnika 4 mm);

  • Chorwacja – od 15 listopada do 15 kwietnia (opony zimowe M&S o min. głębokości bieżnika 4 mm oraz wożenie ze sobą łańcuchów przeciwślizgowych, przynajmniej na koła napędowe);

  • Czechy – od 1 listopada do 31 marca (opony zimowe na wszystkich kołach, o min. głębokości rzeźby bieżnika 4 mm), bezwzględny nakaz stosowania na drogach oznaczonych specjalnym znakiem (regiony: pardubicki, olomouncký, środkowoczeski, Vysočina, Usti, morawskośląski). Nieprzestrzeganie grozi mandatem w wysokości 2000 CZK + 1 punkt karny;

  • Estonia – od 1 grudnia do 1 kwietnia. Okres ten może ulegać wydłużeniu lub skróceniu w zależności od warunków panujących na drodze,

  • Finlandia – od 1 grudnia do 29 lutego

  • Francja – nie ma obowiązku stosowania opon zimowych, zaleca się jednak używanie opon M+S o min. głębokości rzeźby bieżnika 3,5 mm. Na terenach górskich (tereny Alp Francuskich) odpowiednio ze wskazaniami znaków drogowych obowiązek jazdy na oponach zimowych;

  • Litwa – od 1 listopada do 1 kwietnia;

  • Łotwa – od 1 grudnia do 1 marca;

  • Luksemburg – obowiązek stosowania opon zimowych w razie wystąpienia warunków drogowych typowo zimowych (dotyczy również turystów);

  • Niemcy – tzw. sytuacyjny wymóg posiadania opon zimowych (w zależności od panujących warunków). Kierowca prowadzący pojazd nieprzystosowany do warunków atmosferycznych karany jest mandatem w wysokości 40 euro, a jeżeli utrudnia ruch na drodze mandat wzrasta do 80 euro;

  • Rumunia – od 1 listopada do 31 marca; 

  • Słowacja – od 15 listopada do 15 marca;

  • Słowenia – od 15 października do 15 marca;

  • Włochy – od 15 października do 15 kwietnia w regionie Val d’Aoste (lub wożenie ze sobą łańcuchów przeciwślizgowych). W innych regionach: od  1 listopada do 15 kwietnia na drogach oznaczonych specjalnym znakiem;

  • Szwajcaria – nie są obowiązkowe ale kierowca pojazdu, który utrudnia ruch z powodu nieprzystosowania do warunków atmosferycznych karany jest mandatem

  • Szwecja – od 1 grudnia do 31 marca.

Źródło: InterRisk Towarzystwo Ubezpieczeń S.A. Vienna Insurance Group