Jakub Karnowski: CPK może kosztować kilka razy więcej niż zakładano

Jakub Karnowski: CPK może kosztować kilka razy więcej niż zakładano
Jakub Karnowski. Źródło: wikipedia.org
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Koszt budowy Kolei Dużych Prędkości (HS2) w Wielkiej Brytanii miał początkowo wynieść 32.7 mld GBP. W 2015 roku kwota ta urosła do 56 mld GBP. Zaraz potem wzrosła do 106 mld. GBP. A teraz niezależna wycena przygotowana przez Lorda Berkeley wykazuje kwotę 170 mld. GBP, czyli ponad 5 razy więcej niż założenia początkowe ‒ przypomina Jakub Karnowski, b. prezes PKP.

1 mila KDP w UK ma więc kosztować blisko 0,5 miliarda GBP, czyli 1 km ‒ ponad 300 mln GBP (około 1,5 miliarda PLN).

Warto też przypomnieć, że budowa lotniska w Berlinie opóźniła się o 8 lat.

Czy polski rząd jest lepiej przygotowany do takich projektów jak CPK niż Brytyjczycy lub Niemcy?

Jak wynika z moich informacji, władze CPK posiadają ekspertyzy, z których wynika, że tylko 2% tego typu tzw. megaprojektów jest realizowana w terminie i w ramach założonego budżetu.

Czytaj także: Rada Ministrów: pakiet SlimVAT, inwestycje CPK

W tym kontekście warto zadać pytania:

– Czy polski rząd jest lepiej przygotowany do takich projektów jak CPK niż Brytyjczycy lub Niemcy?

– Czy rząd aktualizuje założenia finansowe projektu, czy podtrzymuje oryginalne plany?

– Czy przygotowano już niezależną wycenę CPK w Baranowie uwzględniającą nowe przewidywane potoki podróżnych po pandemii?

– Jak wiarygodne są rządowe wyceny całego projektu?

Czytaj także: Zatrzymać wodę, nie budować CPK

Jakub Karnowski był w latach 2012-15 Prezesem Zarządu PKP S.A. oraz Przewodniczącym Rady Nadzorczej PKP Cargo S.A.

Obecnie pracuje jako konsultant Banku Światowego ds. restrukturyzacji kolei w Kazachstanie i Tanzanii.

Źródło: aleBank.pl