Jakościowe sortowanie gotówki

Jakościowe sortowanie gotówki
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
O prawdopodobnych scenariuszach dostosowania się firm sektora bankowego do i branży CIT do wymogów Zarządzenia nr 19/2016 Prezesa NBP w sprawie zmian w trybie obsługi procesów związanych z obrotem gotówki odpowiada w rozmowie z portalem aleBank.pl Krzysztof Kołodziejczyk, Prezes Zarządu firmy Talemax

Najważniejsze są nowe regulacje Narodowego Banku Polskiego, które będą obowiązywały od 1 lipca bieżącego roku. Wchodzi przede wszystkim obowiązek sortowania jakościowego każdego banknotu, który jest przetwarzany w banku czy firmie CIT. Każdy bank będzie musiał dostosować swoje procesy, niektóre z banków zaopatrzą się w nowy sprzęt, inne banki będą preferowały przekazywanie swoich strumieni gotówkowych do firm CIT, do outsourcingu. Niektóre, szczególnie na początku, będą preferowały sortowanie jakościowe ręczne – należy pamiętać o tym, że jest ono zupełnie innym sortowaniem niż te wykonywane dotąd. Także w tym aspekcie pewne zmiany będą musiały nastąpić.

Nowe regulacje NBP maja bardzo duży wpływ na to, co będzie się działo. Mamy przekonanie, że warto wprowadzać nowe technologie, reorganizować, optymalizować procesy gotówkowe. Wiele osób w Polsce uważa, że ilość gotówki z czasem będzie malała i problem gotówki nie jest dla nich specjalnie istotny. Na seminarium pokazujemy, że to jest mit i nieprawda – ilość gotówki w obiegu rośnie i jeszcze przez wiele lat banki będą musiały się nią zajmować. Warto zastanowić się w jaki sposób robić to optymalnie. Może znaleźć dodatkowe przychody z produktów opartych na gotówce.

Obszarem, który jest jeszcze bardzo słabo spenetrowany jeśli chodzi o automatyzację procesów gotówkowych jest obszar firm detalicznych, klientów korporacyjnych. Oni bardzo często muszą sami dostarczać gotówkę do banku. W wielu krajach świata jednym z głównych trendów jest to, aby urządzenia, które automatyzują procesy gotówkowe były instalowane nie w oddziałach bankowych, nie w centrach handlowych, ale u samego klienta – w sklepie, w backoffice, w zakładzie przemysłowym, aby klient mógł deponować pieniądze, które natychmiast mogą być deponowane na jego koncie – w momencie, gdy bank oferuje tego typu usługę.

Patrząc na specyfikę klientów banków spółdzielczych gotówka będzie tam jeszcze wiele lat bardzo istotnym środkiem płatniczym, nawet jeśli inne formy płatności będą się rozwijały. Na pewno banki spółdzielcze jeszcze długo będą zmuszone optymalizować procesy gotówkowe, coś z gotówka robić, w jakiś sposób nią zarządzać.