Jak technologie cyfrowe zmieniają banki spółdzielcze zrzeszone w SGB?

Jak technologie cyfrowe zmieniają banki spółdzielcze zrzeszone w SGB?
Igor Wojtkowiak
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Podczas Kongresu Forum Technologii Bankowych o tym, jak technologie cyfrowe zmieniają banki spółdzielcze SGB z Mirosławem Skibą, prezesem zarządu SGB-Banku rozmawiał Robert Lidke.

„Technologie cyfrowe bardzo szybko zmieniają nasze banki spółdzielcze, bo szybko zmieniają się oczekiwania naszych klientów” – powiedział Mirosław Skiba.

Jak zauważył, jedną z konsekwencji tych przemian jest nowe podejście w SGB do wprowadzania kolejnych usług. Teraz dąży się do tego, aby nie zamieniać dotychczasowych analogowych usług na cyfrowe, ale raczej tworzy się od samego początku rozwiązania cyfrowe.

Prezes SGB–Banku przypomniał, że przemiany technologiczne w Grupie rozpoczęły się 3,5 roku temu od „Mobilnego przyśpieszenia”.

Na początku wprowadzono płatności mobilne. Kolejnym krokiem było zbudowanie aplikacji mobilnej wspólnej dla wszystkich banków spółdzielczych w Grupie.

Pojawienie się pandemii COVID-19 z kolei przyśpieszyło przenoszenie się do świata cyfrowego klientów banków skupionych w Zrzeszeniu SGB. Ta postawa klientów dała kolejny impuls do transformacji cyfrowej w bankach spółdzielczych SGB.

Czytaj także: Forum Technologii Bankowych ’23: daj mi to czego potrzebuję, a nie to co masz

Ilu klientów Grupy SGB korzysta z rozwiązań cyfrowych?

Pytany o to, jak dużo klientów Grupy korzysta z bankowości cyfrowej, odpowiedział: „Coraz więcej, co nie znaczy, że wszyscy.”

Mirosław Skiba dodał, że są klienci, którzy preferują tradycyjną bankowość i dla nich też SGB ma odpowiednią ofertę.

Prezes SGB–Banku podzielił klientów Zrzeszenia na trzy grupy. W pierwszej grupie są te osoby, które tylko korzystają z rozwiązań cyfrowych i oczekują kolejnych. Druga grupa to klienci, którzy korzystają z bankowości tradycyjnej i cyfrowej i trzecia grupa to klienci, którzy pozostają wyłącznie przy dotychczasowych formach kontaktu z bankiem.

W jego ocenie ta ostatnia kategoria osób może stanowić około 30 procent klientów Zrzeszenia. Jednak grupa ta systematycznie się zmniejsza, w szybkim tempie. Mirosław Skiba zapewnił jednak, że o tej grupie klientów banki spółdzielcze nie zapominają i nie zapomną.

Czytaj także: Prof. Piotr Płoszajski o zagrożeniu jakim jest ChatGPT

AI w Grupie SGB

Ponieważ jednym z ważnych tematów Kongresu FTB był ChatGPT oraz rozwój AI, zapytaliśmy prezesa SGB–Banku o jego pogląd na rozwój tej technologii.

Mirosław Skiba stwierdził, że sztuczna inteligencją jest przyszłością bankowości spółdzielczej, choć jak przyznał – już w tej chwili banki z Grupy korzystają z niej np. w ocenie klienta i przede wszystkim w ochronie klientów oraz wykrywaniu fraudów.

Przewiduje, że kolejnym krokiem będzie wykorzystanie AI w komunikacji z klientem, w przygotowywaniu ofert,  a także w obsłudze posprzedażowej klienta oraz w procesach wewnętrznych banków Zrzeszenia SGB.

Czytaj także: Forum Technologii Bankowych: dokąd zmierza sztuczna inteligencja?

Źródło: BANK.pl