Jak sprostać cyfryzacji w sektorze administracji za pomocą najnowszych technologii?

Jak sprostać cyfryzacji w sektorze administracji za pomocą najnowszych technologii?
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Administracja publiczna stoi przed olbrzymimi wyzwaniami. Poddawane cyfryzacji procesy trzeba zrewidować, specjalistyczne procedury wymagają konsolidacji, a środowisko informatyczne musi zostać zmodernizowane. Z uwagi na nowe przepisy, regulacje i zmieniające się wymagania konieczne jest szybkie i elastyczne wprowadzanie modyfikacji. Przyszłość informatyki w sektorze administracji to metodologie zwinne i aktualne technologie.

W Niemczech urzędy federalne już wkrótce, bo od 1 stycznia 2020 r., będą musiały prowadzić swoje akta w formie elektronicznej

Administracja publiczna potrzebuje nowoczesnych rozwiązań dostosowanych do oczekiwań obywateli i użytkowników, a zarazem chroniących istniejące procedury. Jednocześnie musi dbać o przestrzeganie rygorystycznych wymagań w zakresie bezpieczeństwa i ochrony danych, nierzadko specyficznych dla organów publicznych. Realizacji tego zadania nie ułatwia deficyt pracowników zajmujących się programowaniem i pracami operacyjnymi.

Dlatego infrastruktura informatyczna musi z jednej strony zapewniać dużą elastyczność i prężność działania, z drugiej natomiast odciążać pracowników i przejmować od nich rutynowe zadania.

Administracja publiczna nie ucieknie przed cyfryzacją

Administracja publiczna i obsługujący ją dostawcy usług informatycznych będą musieli korzystać w przyszłości z takich technologii i usług, aby sprostać narastającej presji na wdrażanie innowacyjności. W ostatecznym rozrachunku sektor ten nie może uciec przed falą cyfryzacji. Ani cyfryzacji procesów administracyjnych, ani konsolidacji środowisk informatycznych nie da się powstrzymać. Co więcej, poprzeczkę wciąż podnoszą przepisy w zakresie e-administracji i unijne dyrektywy dotyczące na przykład ochrony danych i bezpieczeństwa informatycznego.

Niemcy dają przykład

W Niemczech urzędy federalne już wkrótce, bo od 1 stycznia 2020 r., będą musiały prowadzić swoje akta w formie elektronicznej. Wiele krajów związkowych idzie za tym przykładem, wprowadzając podobne wymogi. Dzięki tym zmianom rząd, kraje związkowe i gminy mają oferować prostsze, łatwiejsze w obsłudze i efektywniejsze elektroniczne usługi administracyjne.

Abstrahując od braku zasobów, częstą przeszkodą na drodze innowacyjności w administracji publicznej są używane wciąż jeszcze klasyczne modele informatyczne, które są uzależnione od kaskadowych procedur programowania. Podobnie jak w przemyśle, również w kontekście administracji następują jednak coraz liczniejsze zmiany. Programowanie zwinne i oparte na standardach metody wprowadzania aplikacji na rynek są dziś używane częściej niż w przeszłości.

* Christof Orth jest kierownikiem ds. sprzedaży w sektorze administracji publicznej, służby zdrowia, edukacji i badań w firmie Red Hat.