Jak skutecznie wdrażać nową technologię w doradztwie inwestycyjnym?

Jak skutecznie wdrażać nową technologię w doradztwie inwestycyjnym?
Dominik Łyżwa, Fot. Comarch
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Często mówi się o współczesnej technologii jako o motorze napędowym biznesu przyszłości. Jedno jest pewne: rozwój technologiczny postępuje coraz szybciej i nic nie wskazuje, żeby miało się to zmienić. Mimo setek odnoszonych sukcesów, firmy wciąż potrzebują znacznych zmian. Aby pozostać konkurencyjnym, niezależnie od sektora, trzeba postawić na automatyzację, pisze Dominik Łyżwa, Senior Business Consultant, Comarch.

Pod względem technologicznym jest wciąż wiele do poprawy w sferze zarządzania majątkami. Zanim jednak wprowadzimy daleko idące zmiany w swoich biznesach, zwróćmy uwagę na jedną kwestię.

Wprowadzanie nowych technologii jest jak tworzenie idealnego elementu układanki – nie wystarczy, żeby był dobrze wycięty, ale musi być też dobrze dopasowany do całości. Innymi słowy: należy się upewnić, że dane ulepszenie jest kompatybilne z całą resztą podejmowanych działań biznesowych.

Dobra wiadomość jest taka, że proces implementacji można zawrzeć w zaledwie pięciu krokach. Omówmy je po kolei.

KROK 1 – Zaprzyjaźnij się ze sztuczną inteligencją

Wykorzystaj nieujarzmiony potencjał sztucznej inteligencji (AI) na swoją korzyść.

Maszyny są w stanie przewidywać i analizować problemy na niewyobrażalne dla nas sposoby. Nie musimy jednak w pełni rozumieć tych procesów, aby czerpać z nich korzyści.

Przykładowo, kiedy pytania takie jak „w które klasy aktywów zainwestować?”, albo „czy ten produkt jest odpowiedni na takie, a nie inne warunki rynkowe?” nie dają ci spokoju, przekaż algorytmom wszystkie potrzebne dane do przeanalizowania. W ten sposób znajdziesz odpowiedź na przynajmniej część swoich pytań.

Istnieją dziesiątki raportów na temat zastosowania AI w finansach. Zapewne zapoznałeś się już z wieloma z nich. Istotne jest to, żeby oprócz analizowania możliwości konkretnych rozwiązań, starać się faktycznie wprowadzać je w życie.

Najpierw należy określić, z jakimi trudnościami może borykać się dana instytucja. Część z nich można z całą pewnością rozwiązać w drodze kompleksowej analizy danych. A jeśli tak – AI staje się twoim najlepszym przyjacielem.

KROK 2 – Stwórz odpowiedni algorytm

Jeśli coś ma być dobre, trzeba w to włożyć trochę wysiłku.

Zakres możliwości technologii AI jest ogromny, lecz należy ją odpowiednio nakierować, aby mogła działać efektywnie. I tutaj sprawy się komplikują – żeby osiągnąć najlepsze rezultaty, potrzebny jest własny algorytm, dostosowany do konkretnych potrzeb danej firmy.

Całościowy proces tworzenia algorytmu powinien skupiać się wokół produktów i danych ich dotyczących. Podjęcie istotnych decyzji w tym zakresie może się jednak okazać dosyć sporym wyzwaniem. Dlatego nieodzowna okaże się tutaj pomoc zespołu doświadczonych specjalistów.

KROK 3 – Nie wahaj się go użyć

Wyniki mogą przerosnąć wszelkie oczekiwania.

Kiedy masz już do dyspozycji odpowiednio zaprojektowany algorytm, posłuż się nim, a AI połączy kropki z niezwykłą precyzją. Musisz przy tym zrobić dwie rzeczy:

1.           Zaufać algorytmowi – z początku może być trudno to zrobić, ponieważ poza wynikami nie dostaniemy nic. Być może w jakimś stopniu będzie dało się zrozumieć działanie algorytmu, ale odpowiedzi mogą nie być tak szczegółowe, jak można by tego oczekiwać. Posługiwanie się algorytmami wymaga pewnej dozy zaufania, niezależnie od tego, jak wielkie sumy znajdują się na szali.

2.           Zrozumieć AI – czyli przeanalizować rezultaty pod wieloma kątami i w różnych przypadkach użycia. Im więcej czasu poświęcisz takiej analizie, tym łatwiej będzie polegać na wynikach w przyszłości.

KROK 4 – Zapewnij szybkie wsparcie swoim klientom

Po poprzednim kroku powinno pójść już łatwiej. W świecie doradztwa inwestycyjnego kluczową kwestią jest zaprezentowanie oferty w sposób jasny i precyzyjny. Kiedy masz już do dyspozycji sprawdzone narzędzie, bez wahania użyj go, aby pomóc swoim klientom.

Zastosowanie może być zróżnicowane, w zależności od rodzaju rozwiązywanego problemu, ale jedno jest pewne: klient nie jest zainteresowany tym, w jaki sposób rozwiązywany jest dany problem, dopóki zostanie on rozwiązany.

Co to znaczy? Frazy takie jak „AI” czy „Machine Learning” mogą być nośne marketingowo, ale tym, co liczy się najbardziej, jest zadowolenie klienta. Tak więc należy stosować nowe technologie z należytą starannością i potrafić zaprezentować korzyści z nich płynące w przejrzysty sposób.

KROK 5 – Dopasuj nowe narzędzie do istniejących procesów

A wisienka na torcie?

Kiedy już dysponujesz działającym rozwiązaniem, możesz włączyć je w ramy już istniejących procesów zarządzania majątkiem – ale zrób to na tyle spójnie, aby w trakcie zmian nie wywołać dodatkowo zbędnego chaosu.

Przy tym wszystkim nie zapomnij o usprawnieniu pracy swojego zespołu. On także powinien mieć możliwość skorzystania na nowej technologii. Najczęściej to samo narzędzie będzie w stanie pomóc również twoim pracownikom – to oni są w jakimś sensie twoimi pierwszymi klientami.

Instytucje i sytuacje, w jakich się znajdują, mogą się od siebie różnić, ale pięć powyższych kroków jest w ogromnym stopniu uniwersalnych.

Tempo, z jakim firmy wprowadzają nowe technologie, może przytłoczyć, dlatego spiesz się powoli. Warto pamiętać, że na pierwszym miejscu powinna być jakość. Dzięki temu taka technologia, ulepszana na bieżąco, posłuży na długi czas.

Dominik Łyżwa jest Senior Business Consultantem w Comarch, gdzie zajmuje się platformami Wealth & Asset Managementowymi. Jego kariera skupia się na finansach i rynkach kapitałowych, z doświadczeniem zdobytym w zakresie zarówno kupna, jak i sprzedaży. Dominik jest licencjonowanym brokerem giełdowym i doradcą finansowym.

Dowiedz się więcej na temat Comarch Wealth Management Platform

Źródło: Comarch S.A.