Jak migranci napędzają polską gospodarkę

Jak migranci napędzają polską gospodarkę
Fot. stoc.adobe.com / Artur
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Czy migranci są przedsiębiorczy? Czy zakładają firmy? Jakie branże są przez nich najbardziej oblegane? O tym mówi raport "Hello Entrepreneurship 2020. Przedsiębiorczość społeczna migrantów i migrantek w Polsce" przygotowany przez Fundację Ashoka i Citi Foundation przy współpracy z Fundacją Citi Handlowy.

#JamesFoley: Biorąc pod uwagę tendencje demograficzne i niedobór pracowników w wielu branżach, napływ cudzoziemców jest bardzo potrzebny #Migranci #Samozatrudnienie #Budownictwo #Gastronomia @Citi_Handlowy

‒ Z doświadczenia wiem, że migranci często mają unikalną postawę. Biorą sprawy w swoje ręce i są proaktywni. Nie boją się wyzwań, bo najważniejszemu wyzwaniu już sprostali, opuszczając swoje rodzinne domy.

Biorąc pod uwagę negatywne tendencje demograficzne i związany z tym niedobór pracowników w wielu branżach, napływ cudzoziemców gotowych uczestniczyć w życiu ekonomicznym jest bardzo potrzebny.

Bez ich udziału imponujące tempo wzrostu gospodarczego, jakie obserwowaliśmy w ostatnich latach, nie byłoby możliwe. Tym bardziej warto wspierać przedsiębiorczość migrantów i migrantek. Szczególnie dzisiaj, gdy mierzymy się z wyjątkową i nieprzewidywalną sytuacją pandemii ‒ mówi James Foley, Członek Zarządu Citi Handlowy.

‒ Zależy nam wspólnie, aby nasze działania przyczyniły się do stworzenia długofalowego i kompleksowego systemu wsparcia migrantów i migrantek w Polsce w obszarze innowacyjności społecznej, poprzez implementacje przyjaznych polityk i funduszy umożliwiających powstanie migranckich przedsiębiorstw społecznych.

Migracje są faktem i będą przybierać na sile. Nawet obecne zamknięcie granic z powodu pandemii koronawirusa nie powstrzyma ruchów między krajami ‒ podkreśla Agata Stafiej-Bartosik, Country Director Ashoka Poland.

Czytaj także: Co zmieni nowelizacja tarczy antykryzysowej w sytuacji cudzoziemców pracujących w Polsce?

ZUS: 651 tys. ubezpieczonych cudzoziemców

Według danych Eurostatu Polska w ciągu 2018 roku przyjęła najwięcej migrantów w całej Unii Europejskiej (635 tys. na 3,2 mln w UE). Okazuje się, że zdecydowanie najczęstszym powodem pobytu cudzoziemców w Polsce jest chęć podjęcia pracy.

W roku 2019 dotyczyło to prawie 73 proc. spraw (prowadzonych przez Urząd ds. Cudzoziemców).

W dalszej kolejności chęć pozostania w naszym kraju motywowana była sprawami rodzinnymi, a co dziesiąty obcokrajowiec planował pozostać w Polsce ze względu na rozpoczęcie lub kontynuację studiów.

Dane Zakładu Ubezpieczeń Społecznych mówią o  ponad 651 tys. ubezpieczonych cudzoziemców pochodzących z ponad 170 państw. Co więcej, informacje z tego samego źródła potwierdzają, że w Polsce rodzi się coraz więcej migranckich dzieci.

Samozatrudnieni migranci

Jak  pragnienie migrantów do pozostania i zawodowego funkcjonowania w Polsce przekłada się na chęć zakładania przez nich własnych przedsiębiorstw? Z wykazu składek ubezpieczeń społecznych można wyciągnąć jednoznaczne wnioski: w 2019 z tytułu jednoosobowej działalności gospodarczej składki opłacało 19 500 obcokrajowców – rok wcześniej było ich mniej  o prawie 1,6 tys.

Ponad 90% rozpoczynających przygodę z własnym biznesem zakłada spółki z.o.o., w większości przypadków jest to ich pierwsza firma. Wśród migranckich przedsiębiorców w przeciwieństwie rodzimej przedsiębiorczości, kobiety stanowią prawie połowę zakładających firmy.

Czytaj także: Jak zatrzymać odpływ Ukraińców z polskiego rynku pracy w 2020 roku?

Profil firmy zależy od narodowości

Profil przedsiębiorstwa często zależy od narodowości. Wśród branży budowlanej dominują Białorusini oraz Ukraińcy z kolei wśród obywateli Bangladeszu, Indii, Pakistanu największą popularnością cieszą się lokale gastronomiczne. W ciągu ostatnich kilku lat można też zaobserwować nowy trend: coraz więcej naszych wschodnich sąsiadów zakłada w Polsce spółki, do których delegują pracowników ze swoich firm, działających poza granicami naszego kraju.

Program edukacyjny dla migrantów: Hello Entreprenurship

Jedną z najtrudniejszych do przejścia przeszkód, na jakie napotykają przyszli przedsiębiorcy jest brak jednego źródła informacji dla cudzoziemców, chcących zakładać podmioty gospodarcze. Rozproszone i dostępne informacje nie są wystarczająco jasne i precyzyjne dla obcokrajowców. Wiedza praktyczna, jak np. ta, którą dysponują doradcy gospodarczy, nie jest możliwa do uzyskania na żadnych stronach internetowych.

Czytaj także: Jak ułatwić zatrudnianie cudzoziemców w Polsce?

Chcąc wspomóc migrantom w realizacji marzeń o własnym biznesie Fundacja Ashoka oraz Citi Foundation we współpracy z Fundacja Citi Handlowy im. Leopolda Kronenberga uruchomiły program Hello Entreprenurship. Program ma na celu wsparcie przedsiębiorczości społecznej migrantów i migrantek w Polsce, aby ich talent i ciężka praca przyczyniły się do ogólnego dobrobytu, a także sukcesu społecznego i gospodarczego Polski.

W ramach pierwszej edycji programu zorganizowano warsztaty w Gdańsku, Warszawie i Lublinie oraz trzy webinaria w których udział wzięło łącznie 140 osób. Finalnie, program zaowocował 9 przedsiębiorstwami społecznymi prowadzonymi przez migrantki i migrantów.

Raport dostępny na stronie:

https://www.ashoka.org/pl-pl/story/raport-o-spolecznej-przedsiebiorczosci-migrantow-i-migrantek-w-polsce-hello-entrepreneurship

Źródło: Citi Handlowy, Fundacja Kronenberga