Jak firmy technologiczne oceniają poziom rozwiązań cyfrowych w polskich bankach?

Jak firmy technologiczne oceniają poziom rozwiązań cyfrowych w polskich bankach?
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
„Polski rynek bankowy jest atrakcyjny dla globalnych firm technologicznych” – powiedział Dariusz Piotrowski, dyrektor generalny Dell Technologies w rozmowie z Robertem Lidke podczas Kongresu Forum Technologii Bankowych.

Jak zaznaczył, sektor bankowy jest w Polsce tym sektorem, który pierwszy w Polsce wdraża nowoczesne technologie. Ta cecha polskiego sektora bankowego jest pewnym wyzwaniem dla dostawców, którzy chcą z nim współpracować.

„Tak wysokie kompetencje działów IT w polskich bankach wymagają od dostawcy podejścia na super profesjonalnym poziomie” – stwierdził Dariusz Piotrowski.

Jednak jak zaznaczył, w ostatnim czasie sektory bankowe w innych krajach UE, które odstawały nieco od polskich banków w poziomie technologicznym, w wielu obszarach nadrobiły zaległości.

Nadal jednak mamy flagowe rozwiązania, które wyprzedają zagraniczną konkurencję jak np. system płatności BLIK czy identyfikacja obywateli z wykorzystaniem bankowości elektronicznej w postaci aplikacji mObywatel. Wiele krajów uznaje nasze rozwiązania za warte naśladowania.

Czytaj także: Forum Technologii Bankowych ’23: daj mi to czego potrzebuję, a nie to co masz

Dotrzymać kroku w rozwiązaniach chmurowych

Natomiast w tzw. podstawowej infrastrukturze, np. w wykorzystaniu multicloud nieco zostajemy w tyle i powinniśmy się przyglądać tego typu rozwiązaniom wprowadzonym w innych krajach.

Dariusz Piotrowski dopytywany o rozwiązania chmurowe powiedział; „My jako Dell Technologies jesteśmy agnostyczni, jeśli chodzi o podejście do rozwiązań chmurowych. Nam jest wszystko jedno, który workflow, gdzie klient posadowi, bo jesteśmy obecni wszędzie. W związku z tym doradztwo w obszarze automatyzacji, bezpieczeństwa czy innych aspektów jest dla nas łatwiejsze”.

Przypomniał, że podczas paneli Kongresu FTB mówiono, że zadaniem vendorów jest słuchanie banków czego one potrzebują, a nie oferowanie im tego, co się już posiada.

W przypadku banków, ze względu na ich kompetencje w obszarze IT nie jest możliwe inne podejście, ponieważ bankowcy mają rozeznanie w tym co się dzieje na świecie oraz wiedzą czego oczekują od dostawców.

Czytaj także: Wiceprzewodnicząca Forum Technologii Bankowych o różnym podejściu do chmury banków i firm przemysłowych

ChatGPT jest rewolucją

Na pytanie co rozwój AI i szczególnie technologii ChatGPT zmieni w relacjach takich firm jak Dell Technologies z bankami – nasz rozmówca stwierdził, że w jego opinii jest to rewolucyjna technologia.

Stwierdził, że dla niego w ciągu 30 lat pracy w IT, żadna zmiana technologiczna od czasu wdrożenia Internetu nie był tak przełomowa.

„Inne dotychczasowe zmiany były ewolucją, ta obecna to jest rewolucja” – ocenił i dodał: „Wszyscy od października 2022 roku, w sposób demokratyczny testują tę technologię”.

Jak powiedział, Dell Technologies oferuje rozwiązania i infrastrukturę, platformę na której buduje się modele softwarowe, dlatego nie odczuje bezpośrednio skutków upowszechniania się tej nowej technologii. W jego opinii to, co się zmieni to „pojawienie się nowych elementów architektury, które będą obsługiwały rozwiązania związane z algorytmami albo z ChatGPT”.

W efekcie z nowych rozwiązań będą mogły korzystać mniejsze firmy, nieposiadające specjalistów IT i proponować klientom ciekawe oferty.

Ale, jak stwierdził Dariusz Piotrowski, skutkiem upowszechnienia technologii ChatGPT „może być trudność z odróżnieniem realnej oferty od blichtru”.

Czytaj także: Prof. Piotr Płoszajski o zagrożeniu jakim jest ChatGPT

Źródło: BANK.pl