Jak bezpiecznie przenieść bank do chmury?

Jak bezpiecznie przenieść bank do chmury?
Piotr Gwiazda
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
„Od jakiegoś czasu okazuje się, że organizacje, czy firmy, które nie są z natury technologiczne uzyskują przewagę nad konkurencją właśnie dzięki technologii” – mówił Piotr Gwiazda Lead Cloud Solution Architect w GFT, w wywiadzie, którego udzielił Robertowi Lidke podczas Forum Bezpieczeństwa Banków.

Jak zauważył, firmy nagle znalazły się w sytuacji, w której muszą się nauczyć zagrożeń wynikających z obecności w Internecie.

Nie jest to jedynie problem ochrony danych przed ich ujawnieniem, ale w ogóle kwestia przetrwania firmy w przypadku utraty dostępu do jej zasobów informatycznych w wyniku ataku lub awarii. Wtedy przedsiębiorstwo może po prostu przestać działać, nie mając możliwości obsługi swoich klientów.

Problemem jest też nieumiejętne korzystanie z dostępu do chmury, co często ułatwia przestępcom dostęp do danych firmy.

Banki i partnerzy zewnętrzni w drodze do chmury

Na pytanie jak bezpiecznie wejść do chmury, aby się nie narazić na łatwe ataki hakerskie, Piotr Gwiazda odpowiedział, że przed wprowadzeniem zmian technologicznych trzeba zastanowić się jak firma będzie korzystać z nowych rozwiązań, np. chmurowych.

Należy więc stworzyć katalog usług, z których się będzie korzystać, a także objaśnienie sposobów ich użytkowania.

Jak zaznaczył, banki często korzystają z usług podmiotów zewnętrznych przy budowaniu tego typu katalogów usług.

W jego opinii bankom jest bardzo trudno bez pomocy podmiotów zewnętrznych zbudować odpowiedni system bezpieczeństwa przy przechodzeniu do chmury, także dlatego, że muszą być w zgodzie z wytycznymi regulatora w tych kwestiach.

Chmura, ile to kosztuje?

Kolejną sprawą poruszoną w czasie rozmowy były koszty funkcjonowania banku w chmurze. Jak wyjaśniał Piotr Gwiazda, działy IT w firmach stały się bardzo ważnymi partnerami innych działów w kwestii innowacyjności.

Ekspert uważa, że nie da się łatwo porównać kosztów działania tak jak do tej pory, „pod własnym dachem” – z kosztami działania w chmurze. Dlaczego? Bo np. dzięki obecności w chmurze organizacja może wejść na nowe rynki, co było bez niej bardzo trudne.

Jak zauważył Piotr Gwiazda, organizacje nauczyły się przewidywać koszty fizycznej infrastruktury, natomiast ocena kosztów związanych z obecnością w chmurze jest dla nich znacznie trudniejsza. Powodem jest szybki rozwój rozwiązań chmurowych, efekt świeżości tej technologii, a także nowy model kosztowy.

Ekspert podsumował, że migracja do chmury nie może być celem samym w sobie, bo wtedy rzadko się udaje. Natomiast kiedy zaplanujemy, że chcemy wejść na nowy rynek, uruchomić nowe usługi lub zoptymalizować ten „kawałek biznesu”, który stanowi naszą przewagę konkurencyjną, to może się okazać, że chmura jest lepszym narzędziem, aby zrobić to szybciej.

Źródło: BANK.pl