IT@BANK: Przełomowy trwały nośnik

IT@BANK: Przełomowy trwały nośnik
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Z Robertem Trętowskim, wiceprezesem zarządu Krajowej Izby Rozliczeniowej SA, rozmawiał Stanisław Brzeg-Wieluński.

Rok 2018 jest dla KIR bardzo udany. Wasz projekt trwałego nośnika opartego na blockchainie jest ogromnym sukcesem.

– Implementację rozwiązania w PKO BP – wypracowanego przez KIR we współpracy z IBM, Accenture i innymi partnerami i opartego na technologii blockchain – uważamy za duży sukces. To pierwsze produkcyjne wdrożenie blockchain w sektorze bankowym w Polsce.

Co było największym problemem technicznym w tym pionierskim w naszym kraju wdrożeniu?

– Skorzystaliśmy z naszych doświadczeń. Wcześniej KIR zrealizował Proof-of-Concept (PoC) sektorowego prototypu w dwóch odsłonach – w prywatnej sieci blockchain z wykorzystaniem technologii Hyperledger Fabric (HLF) oraz alternatywnie prototyp rozwiązania opartego na pieczęci elektronicznej. Banki aktywnie uczestniczyły w testach tych rozwiązań, w tym PKO Bank Polski, co przyczyniło się do sprawnego przebiegu obecnego zastosowania. Wiedzieliśmy, jakie zadania przed nami stoją. Szybkie wdrożenie umożliwia REST API, które znacząco ułatwiło pracę deweloperom po stronie banku w przygotowaniu aplikacji do publikacji dokumentów.

Czy planuje pan podobne przełomowe rozwiązania dla całego sektora finansowego w roku 2019?

– Oczywiście, w przyszłym roku nadal będziemy angażować się w prace nad rozwiązaniami, które mogą mieć przełomowe znaczenie dla sektora finansowego. Celem KIR, jako zaufanej trzeciej strony i partnera technologicznego banków, jest ich stałe wspieranie w przystosowywaniu się do zmian, jakie zachodzą na rynku, a które wynikają z rozwoju nowych technologii, nowych oczekiwań klientów czy regulacji. Obserwujemy trendy rynkowe i proponujemy innowacyjne i zarazem bezpieczne rozwiązania, które za nimi podążają. Już dziś polski sektor bankowy należy do najbardziej innowacyjnych i zaawansowanych technologicznie w skali europejskiej. Chcemy z tego potencjału korzystać i jednocześnie dalej go rozwijać. Koncentrujemy się na wdrażaniu mojeID – usługi potwierdzenia tożsamości w internecie poprzez wykorzystanie zaufanego źródła danych od dostawców tożsamości, m.in. banków. Docelowo przez mojeID możliwe będzie elektroniczne potwierdzanie tożsamości w sektorze publicznym i komercyjnym. Dziś usługa znajduje się w przededniu pilotażu produkcyjnego. Pełną funkcjonalność rozwiązania zapewni połączenie tzw. dostawców tożsamości (np. banków) z instytucjami administracji publicznej oraz firmami komercyjnymi, które wyrażą chęć przystąpienia do mojeID.

Obecnie trwają rozmowy z wieloma potencjalnymi partnerami, a lista podmiotów i usług dostępnych z wykorzystaniem mojeID będzie stale rozbudowywana. Równolegle prowadzimy również zaawansowane prace nad e-podpisem w chmurze. Pod względem mocy prawnej będzie on równoważny elektronicznej wersji podpisu kwalifikowanego, w pełni zastępując podpis odręczny, ale bez konieczności posiadania przez użytkownika fizycznego nośnika oraz czytnika. mojeID i e-podpis w chmurze to usługi, które ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI