IT@BANK 2022: cyberbezpieczeństwo i klient w centrum uwagi

IT@BANK 2022: cyberbezpieczeństwo i klient w centrum uwagi
IT@Bank 2022, Fot. M. Wagner
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Klient jest najcenniejszym aktywem banków, jak nie stracić go z oczu i jak zadbać o jego bezpieczeństwo - to tylko niektóre z tematów poruszanych podczas drugiej sesji Konferencji IT@BANK 2022.

„Cyberbezpieczeństwo akceleratorem transformacji cyfrowej banków” prezentację pod tym tytułem przedstawił Wojciech Ciesielski, Major Accounts Manager w firmie Fortinet.

Jak mówił, transformacja cyfrowa jest koniecznością. Przy jej wprowadzaniu i wykorzystywaniu wyzwaniem jest ochrona sieci informatycznych. Wynika to z rosnącej liczby zaawansowanych ataków, przy jednoczesnym braku specjalistów IT.

Ważne także jest spełnienie wymogów regulacyjnych w tym zakresie. Wojciech Ciesielski omówił działanie platformy bezpieczeństwa oferowanej przez firmę Fortinet.

„Technologia wspierająca klienta” ‒ wyniki badania PwC przedstawił Marek Młyniec, Partner, Technology Consulting Leader w PwC.

Ponad 70% klientów banków jest zadowolonych z oferowanych im usług. Inwestowanie w rozwiązania cyfrowe wyróżnia liderów na rynku. Rozwiązania technologiczne decydują o sukcesie w branży finansowej – tak uważają przedstawiciele firm finansowych.

Jak pokazał przedstawiciel PwC na przykładzie banku ‒ ważny jest wspólny widok klienta w różnych kanałach kontaktu. Mówił także o tym, jak powinna wyglądać obecnie klientocentryczność.

Czytaj także: IT@BANK 2022: w poszukiwaniu strategicznych rozwiązań IT

Klient coraz bardziej cyfrowy

Debatę prowadził Marek Młyniec, Partner, Technology Consulting Leader w PwC, a uczestniczyli w niej: Zbigniew Wiśniewski, wiceprezes Zarządu, Fundacji Polska Bezgotówkowa, Maciej Ostrowski, Country Sales Director w ServiceNow, Rafał Gawroński, dyrektor zarządzający w Banku Pocztowym, Magdalena Nowicka, wiceprezes Zarządu w BNP Paribas Bank Polska, Jacek Iljin, dyrektor zarządzający w mBanku oraz dr Tadeusz Białek, wiceprezes ZBP.

Jak ocenił Jacek Iljin, transformacja cyfrowa już się dokonała, ale nadal działają placówki bankowe. Banki cały czas też budują i rozbudowują swoje aplikacje.

Magdalena Nowicka podkreśliła znaczenie działań długofalowych i modernizacji centralnej struktury IT, która będzie odpowiadać na nowe wyzwania rynku. Ważna jest także skalowalność infrastruktury. Mówiła o przebudowie struktury corowej w jej Banku.

Jak stwierdził Rafał Gawroński, Bank Pocztowy cały czas wdraża nowe projekty i przeniósł np. część projektów do chmury.

Zbigniew Wiśniewski zwrócił uwagę na budowanie wspólnych rozwiązań dla uczestników rynku, np. takich jak udostępnienie e-paragonu.

Maciej Ostrowski stwierdził, że jak wynika z badania przeprowadzonego przez ServiceNow, 69% klientów narzeka na to, że różne sprawy muszą załatwiać w różnych kanałach, a nie w jednym.

Jego zdaniem nie ma szans na dobrą obsługę klienta, jeśli pracownicy nie będą mieli łatwego dostępu do informacji w ich organizacji.

Czytaj także: Prezes ZBP – Wystąpienie otwierające konferencję IT@BANK 2022 [wideo]

Kanały cyfrowe i nowe formy ataków

Dr Tadeusz Białek podkreślił, że zapewnienie bezpieczeństwa związane z wykorzystaniem różnych kanałów kontaktu z klientami jest trudne. Obecnie pojawia się bardzo dużo oszukańczych reklam inwestycyjnych. ZBP wspólnie z innymi instytucjami finansowym pracuje nad nowymi rozwiązaniami przeciwdziałającymi oszustwom.

W trakcie dyskusji podkreślono, że zmieniają się sposoby działania cyberprzestępców. Między innymi rośnie liczba fake newsów. Niektóre z nich mogą wywołać panikę na rynku.

Niestety socjotechniki przestępców są na tyle skuteczne, że klienci nawet przy kontakcie pracownikami z banku dalej wykonują polecenia przestępców.

Cyfryzacja tworzy też nowe okazje dla przestępców. Atak zajmuje często minuty, a analiza jego przebiegu i skutków trwa nawet kilka dni.

Procesy związane z bezpieczeństwem instytucji finansowych nie powinny być dziś wykonywane manualnie.

Czytaj także: IT@BANK 2022: Jak nie zmarnować kryzysu?

Źródło: BANK.pl