IT@BANK 2021 | TECHNOLOGIE | Konkurowanie czy raczej współpraca?

IT@BANK 2021 | TECHNOLOGIE | Konkurowanie czy raczej współpraca?
Fot. bizvector/stock.adobe.com
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
W dobie bankowości internetowej i mobilnej usługi finansowe oferują nie tylko cyfrowe giganty. Zajęły się tym już fintechy, a nawet bigtechy. Jak w przyszłości mogą się ułożyć ich relacje z bankami?

Wspomniani giganci nie próżnują. ­Google od 2020 r. umożliwia w USA płatności zbliżeniowe, znane jako Google Pay, od tego roku wzbogacone o możliwość dokonywania przelewów i otwierania kont bankowych w ramach Citigroup. Amazon oferuje płatności, depozyty gotówkowe i kredyty; podobnie Facebook w aliansie z Microsoftem. W tyle nie pozostają cyfrowe startupy i społeczności cyfrowe generujące finansowanie projektów w formule crowdfundingowej.

Przewaga technologiczna, czy zasięgu zdaje się być tu atutem fintechów a zwłaszcza bigtechów, szczególnie w przypadku osób młodych chcących bankować lekko, łatwo i przyjemnie. Jednak niejasna struktura kapitałowo-własnościowa, w połączeniu z hybrydowym modelem biznesowym utrudniają ustalenie rezydencji podatkowej, co zwłaszcza dla potencjalnych inwestorów stanowi argument na rzecz optymalizacji podatkowej.

Banki są pewniejsze

Podlegają bowiem nadzorowi i rozlicznym regulacjom i dlatego nie gwarantują stopy zwrotu na miarę oczekiwań osób chcących przeżyć dreszczyk emocji wynikający z ryzyka i premiowany pomnażaniem kapitału w postępie geometrycznym. Posiadają za to kapitał bezcenny – zaufanie i pewność obrotu, gwarantujące zyski może jednorazowo mniej spektakularne, ale pewne, bezpieczne, a w dłuższym horyzoncie także wyższe, dzięki profesjonalnemu zarządzaniu ryzykiem, dywersyfikacji portfela, a także narzędziowym traktowaniem technologii, jako instrumentu optymalizacji procesów zarządczych, monitorowania realizowanych operacji, kontroli dostępu, dokumentacji sprawozdawczości oraz rejestrowania incydentów i zapewnienia ciągłości działania. Do tego potrzeba wielostronnych kompetencji, budowy zintegrowanej architektury bezpieczeństwa, podejścia holistycznego jako przeciwieństwa silosowości generującej nowe obszary ryzyka. Tym dysponują banki, jako instytucje profesjonalnie zarządzające finansami.

Nowe obszary ryzyka

Cyfryzacja, automatyzacja i robotyzacja, choćby tylko z powodów demograficznych, psychospołecznych czy ekonomicznych, nie ma we współczesnych realiach alternatywy. Zmiany klimatyczne, czy ostatnia pandemia, jedynie wzmacniają ten trend i dynamizują tempo nieuchronnych zmian. Nie przypadkiem jednak dążenie do efektywności i maksymalizacji zysku balansować trzeba z apetytem na ryzyko, trwałością relacji, pewnością obrotu i poczuciem bezpieczeństwa.

Dzisiaj to pragmatyczna w dążeniu do zysku Ameryka raczej naśladuje Europę w restrykcyjnych jakoby i ograniczających swobodę działalności gospodarczej regulacjach, niż powiela błędy ujawnione ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Źródło: Miesięcznik Finansowy BANK