IT@BANK 2020 | Sztuczna – ale prawdziwie pomocna

IT@BANK 2020 | Sztuczna – ale prawdziwie pomocna
Fot. zenzen/stock.adobe.com
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Sztuczna inteligencja (AI) umożliwia bankom znaczną poprawę jakości obsługi klientów i zarządzania ryzykiem. Jest też niemiernie istotna dla bezpieczeństwa - tak samych instytucji finansowych, jak i ich klientów.

 Maciej Kowal

W ostatnich latach sztuczna inteligencja rozwijała się błyskawicznie. Dziś dysponujemy rozwiązaniami wielowymiarowymi – poczynając od stosunkowo prostych skryptów (robotów), aż po złożone sieci neuronowe. Pod pojęciem sztucznej inteligencji rozumie się wiele obszarów, obejmujących m.in. takie dziedziny, jak uczenie maszynowe, logika rozmyta, widzenie komputerowe, robotyka itp. Nie jest ona zresztą aż taką nowością, bo już w latach czterdziestych i pięćdziesiątych minionego wieku specjaliści z różnych dziedzin (matematyki, psychologii, inżynierii, ekonomii i nauk politycznych) rozpoczęli dyskusję nad możliwością stworzenia sztucznego mózgu, zaś jako oddzielna dyscyplina naukowa pojawiła się w 1956 r. Dziś, dzięki upowszechnieniu komputerów, możliwości jej są jednak niepomiernie większe.

W publikacjach Parlamentu Europejskiego dotyczących wykorzystania sztucznej inteligencji podkreśla się, że wzrost i zamożność Europy są ściśle powiązane ze sposobem, w jaki będzie ona wykorzystywać dane i połączone z nimi technologie. Think Tank Parlamentu Europejskiego ocenił, że do 2035 r. dzięki sztucznej inteligencji wzrost wydajności pracy wyniesie od 11 do 37%. Technologie związane z AI umożliwią opanowanie i wykorzystanie ogromnej liczby danych – generowanych już obecnie i znacznie zwiększających się w najbliższej przyszłości. Już w 2018 r. powstało 33 zettabajtów danych (jeden zettabajt to tysiąc miliardów gigabajtów), a oczekuje się, że w 2025 r. będzie ich już 175 zettabajtów.

Rosnący rynek

Firma analityczna ResearchAndMarkets (R&M) opublikowała 3 września br. raport „AI na rynku bankowym – prognozy od 2020 do 2025 roku”. Wartość rynku sztucznej inteligencji w branży bankowej w 2019 r. została w nim oszacowana na 10,096 mld USD. Zwrócono uwagę, że banki korzystają z różnych kanałów do prowadzenia operacji i kontaktów z klientami oraz muszą rejestrować każdą transakcję. Dlatego sektor w coraz większym stopniu używa technologii AI, co umożliwia korzystanie z baz danych, ułatwiając rekomendowanie, prognozowanie i przygotowywanie dostosowanych dla klientów porad finansowych.

Analitycy R&M wskazali na rosnące zapotrzebowanie na informacje o giełdzie w czasie rzeczywistym jako na kolejny ważny czynnik stymulujący sztuczną inteligencję na rynku bankowym. Rosnąca popularność portfeli cyfrowych również przyspiesza wdrażanie tej technologii, bo obecnie ludzie często robią zakupy w sklepach internetowych i płacą w formie bezgotówkowej. W wykorzystaniu AI przodują głównie banki i inne instytucje w ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Źródło: Miesięcznik Finansowy BANK