IT@BANK 2020 | Strategia zarządzania danymi – wyzwanie dla firm w dobie cyfrowej transformacji

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
W 2018 r. dysponowaliśmy 33 zettabajtami (ZB) danych. Dużo? Wydaje się, że tak. Ale to nic w porównaniu z tym, czym będziemy dysponować już w 2025 r. Wg raportu IDC "Data Age 2025" łączna ilość globalnych danych będzie rosnąć w tempie 61% rocznie. A to sprawi, że w 2025 r. w światowych bazach znajdzie się 175 ZB informacji.

Ireneusz Suszek
COO, AZ Frame Sp. z o.o.

Skąd tak nagły przyrost zgromadzonych danych? Przyczyną jest przede wszystkim cyfrowa transformacja i digitalizacja organizacji biznesowych. Ale też fakt, że coraz więcej uczonych i socjologów nazywa współczesną erę – erą postdigitalu, w której nie oddzielamy już świata offline od online, a całe nasze życie jest ściśle powiązane ze sztuczną inteligencją, algorytmami i aplikacjami ułatwiającymi planowanie codzienności.

Dane wzięte z życia, e-życia

Chyba nie trzeba nikogo przekonywać, że umiejętne wykorzystywanie danych może wpływać na ludzkie decyzje. Zaczynając od wyboru mebli, przechodząc przez wybór systemu płatniczego, a na zakupach kończąc. Korzystają z nich najlepsi spin doktorzy, którzy dzięki danym pozyskanym z mediów społecznościowych odpowiednio targetują komunikaty wyborcze i pozyskują wyborców. Kilka lat temu głośno było o algorytmie, który na podstawie polubień na Facebooku był w stanie z niezwykłą precyzją określić preferencje wyborcze milionów Amerykanów.

Nasze dane to jednak nie tylko media społecznościowe, adresy e-mail, numery telefonów. To również konkretne zachowania, zrealizowane e-recepty, zaliczone e-wykłady, wypełnione urzędowe e-wnioski czy bankowe formularze online. To po prostu cała masa informacji, która może posłużyć do budowy fundamentów konkurencyjnego biznesu.

Zamiast ropy wydobywajmy dane

Współcześnie konkurencyjność organizacji, to nie tylko odpowiednio skonstruowana oferta, ale też lepsza personalizacja doświadczeń klientów. Żeby jej dokonać trzeba dysponować masą dobrej jakości danych, które przeanalizowane we właściwym kontekście stworzą personę konsumenta i pozwolą na prokliencki rozwój biznesu.

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Źródło: Miesięcznik Finansowy BANK