IT@BANK 2018: Architektura aplikacyjna w bankach

IT@BANK 2018: Architektura aplikacyjna w bankach
Fot. stock.adobe.com/tippapatt
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Nie da się ukryć, że w dobie cyfryzacji przed największymi wyzwaniami staje branża finansowa: bezpieczeństwo danych, blockchain, rozwój platform mobilnych, wirtualnych oddziałów i rosnące potrzeby klientów - to tylko niektóre z nich. Aby im sprostać, firmy finansowe muszą poukładać swoją architekturę aplikacyjną i wdrożyć odpowiednio dopasowaną do swojej specyfiki strategię digitalizacji. Tymczasem badania Gartnera pokazują, że aktualnie tylko 3% przedsiębiorstw (spośród przebadanych 3 tys. respondentów) może stwierdzić, że zbiera już żniwa cyfrowej transformacji, a 68% aktywnie nad nią pracuje.

Łukasz Wróbel

Chief Business Development Officer, SVP w spółce WEBCON. Humanista, a jednocześnie pasjonat technologii, od lat związany z branżą IT i narzędziami, które pozwalają zwiększać efektywność przedsiębiorstw i skutecznie wprowadzać najlepsze praktyki zarządzania. Początkowo odpowiedzialny za business intelligence i systemy ERP w Comarch, od 2010 r. współtworzy WEBCON, gdzie odpowiada za rozwój biznesu. Autor licznych artykułów eksperckich, uczestnik debat i regularny prelegent na największych w Europie konferencjach w obszarze cyfrowej transformacji i wiodących technologii Microsoft dla biznesu.

W centrum zainteresowania CIO firm finansowych od lat pozostają procesy core’owe. W tym obszarze sytuacja wyjściowa wydaje się być jednak dość dobra – systemy obsługujące najważniejsze procesy są stosunkowo młode i spełniają stawiane przed nimi dzisiaj najważniejsze wymagania – najstarsze powstały w latach 90. ub. w., najmłodsze mają zaledwie kilka lat. Wyzwaniem dla tych firm jest teraz takie zaplanowanie architektury aplikacyjnej i organizacji departamentu IT, by zapewnić należyte wsparcie także pozostałym procesom biznesowym. W ostatecznym rozrachunku to one mogą zadecydować o sprawnej realizacji strategii biznesowej i budowie długoterminowej przewagi konkurencyjnej.

Rola CIO

Naturalnym stadium ewolucji systemów core’owych jest wzbogacanie ich o mniej lub bardziej kompleksową i zautomatyzowaną obsługę procesów biznesowych. Po latach naturalnego rozwoju częstym wyzwaniem staje się określenie, gdzie kończy się system core’owy, a zaczyna back office i kiedy back office staje się front office’m. Rolą CIO jest dzisiaj nie tylko postawienie odpowiednich granic, ale takie zaplanowanie architektury aplikacyjnej i organizacji pracy departamentu IT, by umożliwić skuteczne wsparcie biznesu we wszystkich obszarach jego działania.

Pace-Layered Application Strategy

Zaproponowany przez Gartnera model Pace-Layered Application Strategy doskonale obrazuje ten problem, klasyfikując systemy informatyczne według strategii postępowania. Wyodrębnia w ten sposób ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Źródło: Miesięcznik Finansowy BANK