IT@BANK 2017: Analizowanie wszystkiego

IT@BANK 2017: Analizowanie wszystkiego
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Chcemy czy nie, rewolucja dotyka każdego z nas. Wielkie i małe przedsiębiorstwa oraz mnóstwo urządzeń jest stale podłączonych do sieci. Internet of things nie jest już innowacją, stał się nową rzeczywistością. Nie oszukujmy się - big data nie jest już tylko sloganem czy zabawą. Jest to strategia obecnego i przyszłego zarządzania informacją. Zwłaszcza że większość z nas także wciąż siedzi w internecie...

Marcin Złoch

Zgodnie z prognozami firmy analitycznej IDC, do roku 2020 liczba globalnie generowanych danych wzrośnie nawet dziesięciokrotnie: z 4,4 do 44 zetabajtów. Do 2025 r. cyfrowy wszechświat osiągnie wielkość 180 zetabajtów (tj. 180 i 21 zer). Do 2020 r. każdy użytkownik sieci będzie produkował 1,7 MB danych na sekundę. Już dzisiaj internauci zadają wyszukiwarce Google 40 000 pytań na sekundę, co przekłada się na 1,2 bln zapytań w skali roku. Ponad miliard osób codziennie korzysta z mediów społecznościowych, a w ciągu najbliższych czterech lat liczba smartfonów – generujących znaczącą liczbę danych – ma przekroczyć 6 mld. Według Gartnera za cztery lata ponad 75% dużych i średnich firm na całym świecie będzie walczyć o klienta, wykorzystując zaawansowaną analitykę. Dobre perspektywy dla rynku analitycznego potwierdza też IDC. Podkreśla, że w 2019 r. przychody ze sprzedaży tej klasy rozwiązań mają sięgnąć 187 mld dol.

Poszukiwany towar

Dane stały się towarem. Na podstawie ich analizy podejmowane są decyzje biznesowe dotyczące rozwoju, strategii czy kampanii marketingowych. Dlaczego? Cóż, osoby zarządzające przedsiębiorstwami zakładają, że wraz z zaawansowanymi analizami zyskają nowy, głębszy wgląd w informacje, które dają możliwość wzrostu dla ich biznesu.

– Przewiduje się, że do 2020 r. analityka predyktywna i preskryptywna przyciągnie około 40% nowych inwestycji w business intelligence. Pierwsza służy przewidywaniu przyszłych scenariuszy rozwoju rynku oraz zachowań klientów i konkurencji. Druga dostarcza wiedzy, jak te zachowania można modelować i wpływać aktywnie na postawy korzystne z punktu widzenia firmy. Przedsiębiorstwa coraz bardziej koncentrują się na analizie zachowań klientów. W ten sposób poszukują szansy wejścia na nowe rynki, kreowanie nowych modeli biznesowych oraz chcą poprawiać swoją operacyjność. Inwestycje w analitykę, big data oraz BI wychodzą tym celom naprzeciw – tłumaczy Bogdan Brzozowski, IT Consultant w Capgemini.

Kompleksowe dane

Skala możliwości zastosowania rozwiązań big data jest w dużej mierze zależna od branży. Przede wszystkim korzystają z nich firmy z sektora usług finansowych. W ich wypadku służy im ona m.in. do oceny ryzyka kredytowego lub selekcji klientów, którym zostanie przedstawiona oferta konkretnego produktu bankowego. Dzięki zaawansowanym algorytmom takie procesy są realizowane w czasie rzeczywistym. Jeszcze niedawno zajmowały nawet do kilku dni.

– Nowe technologie i metody analityczne pozwalają na zupełnie inne podejście do oceny ryzyka małych i średnich przedsiębiorstw. Analiza sieci powiązań (SNA), wykorzystując zasadę „dobre podmioty współpracują z dobrymi podmiotami”, pozwala na oszacowanie ryzyka kredytowego firmy na podstawie informacji o jej dostawcach i odbiorcach – informuje Renata Cyran-Surmiak, kierownik Zespołu CRM Analitycznego Biura CRM i Kampanii Bezpośrednich PKO Banku Polskiego. – Dzięki zaawansowanej analityce i nowych technologiach procesy stają się szybsze, prostsze, wymagają mniejszego zaangażowania ze strony klienta, a otrzymywane oferty są bardziej spersonalizowane. Zaawansowana analiza transakcji pozwala na skuteczną symulację danych finansowych. Z punktu widzenia banku procesy są prostsze, tańsze i elastyczniejsze. Nowe źró...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI