IT@BANK 2012: Mój sprzęt, moje prawo

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

bank.2012.11.foto.070.250xTylko w ciągu kilku miesięcy kilka największych na świecie koncernów pochyliło się nad przynoszeniem do pracy i używaniem prywatnego sprzętu. Powstały opracowania, z których tak naprawdę niewiele wynika. A szefowie IT oczekują konkretów - zakazywać BYOD czy nie?

Maciej Graczyk

Z danych badania przeprowadzonego na zlecenie Trend Micro, zaprezentowanego na Mobile World Congress 2012 w Barcelonie, w ynika, ż e zjawisko konsumeryzacji zaczyna się upowszechniać. Pracownicy coraz chętniej łączą się z sieciami przedsiębiorstw za pomocą prywatnych urządzeń mobilnych. Przynosi to oczywiste korzyści, takie jak większa produktywność i wygoda, ale równocześnie stwarza duże ryzyko związane z bezpieczeństwem danych. Działy informatyczne nie potrafią powstrzymać tego trendu – nawet dyrektorzy najwyższego szczebla używają prywatnych urządzeń mobilnych w celach służbowych. To dlatego już 78 proc. firm pozwala pracownikom na używanie prywatnych urządzeń w celach związanych z pracą. Jednak nietrudno się domyślić, że ten trend może być zagrożeniem dla bezpieczeństwa, reputacji i kosztów ponoszonych przez firmę. Wyobraźmy sobie np., że pracownik zostawia w restauracji swojego prywatnego niezabezpieczonego iPada, który zawiera dane dotyczące płac pracowników i kont bankowych…

Idę do pracy na ławkę w parku

BYOD (ang. Bring Your Own Device – przynieś swoje własne urządzenie) polega na tym, że pracownicy używają prywatnych smartfonów, tabletów i laptopów w pracy. Trend bardzo szybko rozwija się zwłaszcza wśród młodych ludzi należących do generacji Y. Jest to pokolenie wyżu demograficznego z lat 1980-1995, które w odróżnieniu od poprzedniego, określanego mianem generacji X, oswoiło nowinki technologiczne oraz aktywnie korzysta z mediów i technologii cyfrowych.

Przeprowadzone przez Cisco badania IBSG Horizons Study m iały n a c elu pokazanie, jaki jest zasięg nowej mody w firmach oraz jak działy IT radzą sobie z urządzeniami w zakresie wsparcia, dostępu do sieci i bezpieczeństwa.

Okazało się, że 60 proc. pracowników korzysta w biurach z urządzeń przenośnych (np. laptop, smartfon, tablet) podczas realizacji zadań służbowych, 47 proc. oficjalnie sklasyfikowanych jest w swoich firmach jako pracownicy „mobilni”, a 41 proc. pracuje zdalnie przynajmniej raz w tygodniu.

Podobnie jak w przypadku rekonesansu przeprowadzonego przez Trend Micro i w tym badaniu okazało się, że tego trendu właściwie nie da się zatrzymać. Średnia liczba przyłączonych do sieci urządzeń przypadająca na jednego pracownika umysłowego wzrośnie z 2,3 w roku 2012 do 2,8 w roku 2014 (wzrost o 22 proc.). Wydatki na urządzenia przenośne pochłoną 23 proc. budżetu IT w 2014 r., w porównaniu z 18 proc. w roku 2012 (wzrost o 28 proc.). 63 proc. firm na całym świecie przewiduje wzrost liczby posiadanych przez pracowników urządzeń, które zostaną przyłączone do sieci firmowej. Wzrost ten rozumie się poprzez przejście z poziomu „niewielkiej” do „znaczącej” liczby takich urządzeń w ciągu najbliższych 2 lat. Nic dziwnego, że 89 proc. firm akceptuje trend BYOD – pozwalając pracownikom na połączenie swoich urządzeń z siecią firmową lub nawet akceptując korzystanie w firmie przez pracownika ze wszystkich urządzeń, które posiada.

71 proc. firm zapewnia wsparcie IT dla wybranych lub wszystkich urządzeń posiadanych przez pracownika. 22 proc. zgadza się na korzystanie z wszystkich urządzeń, które posiada pracownik. Tylko 11 proc. firm kategorycznie nie zgadza się na prywatne urządzenia pracownicze, przy czym odsetek ten jest wyższy w Europie – 19 proc. europejskich firm sprzeciwia się trendowi BYOD, w porównaniu z 6 proc. firm z krajów nieeuropejskich.

Z badania dla CISO wynika, że trzy najczęściej podawane ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na aleBank.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI