IT@BANK 2012: Centralizacja obsługi płatności – metoda na zwiększenie płynności finansowej banku i pozyskanie nowych klientów

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

Do niedawna standardem obsługi płatności klientowskich w Polsce były krajowe przelewy Elixir i Sorbnet. Przelewy walutowe klientów banku realizowane były okazjonalnie, a płatności zagraniczne kojarzyły się nieodzownie z transakcjami międzybankowymi. Taki podział obszarów funkcjonalnych utrwalił w architekturze systemów bankowych model, w którym każdy z elementów posiada niezależną obsługę systemów rozliczeniowych płatności.

Mariusz Kawalec,
Dział Zarządzania i Marketingu Produktów w Pionie Banków Komercyjnych Asseco Poland

 

W ostatnich latach sytuacja ta uległa jednak zmianie; otwarcie granic i wejście nowych krajów do Unii Europejskiej w naturalny sposób wymusiły na instytucjach finansowych wprowadzenie nowych produktów, umożliwiających szybkie i atrakcyjne kosztowo rozliczenia walutowe. Rozliczenia SEPA i TARGET2 wyznaczyły nowy standard płatności walutowych (rozliczenia w walucie EUR); był to pierwszy sygnał, że dotychczasowe podejście do rozwoju systemów informatycznych banku musi zostać gruntownie przemyślane. Warunkiem udziału w walce o nowych klientów i szansą na obniżenie kosztów rozliczeń stało się szybkie dostosowanie wszystkich elementów systemu bankowego do nowych standardów płatniczych. Modernizacja wykorzystywanych systemów stała się nie lada wyzwaniem, w niektórych sytuacjach wręcz niemożliwym do realizacji (nadal w instytucjach finansowych utrzymywanych jest wiele systemów transakcyjnych, wśród których duża część nie jest już aktywnie rozwijana przez swoich dostawców).

Wprowadzenie rozliczeń SEPA i TARGET2 to jednak nie koniec zmian w zakresie obsługi płatności. W najbliższym czasie wchodzą w życie przepisy dyrektywy PSD, rozpoczynają się testy nowego systemu NBP – Sorbnet2 (rozliczenia w walucie PLN). Co raz większym zainteresowaniem cieszą się także płatności natychmiastowe (rozliczenia w walucie PLN), dzięki którym środki są przekazywane z rachunku nadawcy na rachunek odbiorcy nawet w kilkadziesiąt sekund. Stało się jasne, że w architekturze systemów banku musi się pojawić nowy element, który zapewni centralną obsługę rozliczeń oraz pełną integrację z istniejącymi systemami transakcyjnymi. Tym nowym elementem architektury systemów bankowych jest system typu payment hub (obszar według BIAN: „OE/Payments/ Payments Execution”).

System typu payment hub umożliwia szybką realizację wdrożenia, dzięki bezproblemowej integracji z istniejącymi w banku systemami (brak konieczności implementacji nowych formatów komunikatów w każdym z systemów uczestniczących w rozliczeniach, konwersja danych dotychczas obsługiwanych zleceń na nowe formaty komunikatów płatniczych).

Centralizacja obsługi rozliczeń to także skrócenie ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na aleBank.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI