IT@ BANK: Poprawa konkurencyjności banku

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

bank.2012.11.foto.032.250xInnowacyjność zawsze była w cenie, jednak dopiero dziś wiele wcześniejszych pomysłów może być zrealizowanych. Rozwój technologii IT pozwala szybko wprowadzać wszelkie nowości. Dla instytucji finansowych na pewno aspekt bezpieczeństwa jest nadal najważniejszy. Szybkie zmiany w technologii to zawsze duże wyzwanie dla służb odpowiedzialnych za utrzymanie ciągłości działania i bezpieczeństwo.

Bogdan Wieczorkowski

Urządzenia przenośne mają już moc pozwalającą traktować je jako pełnoprawnie funkcjonujące w światowej sieci. Dodatkowo powszechnie już dostępne szybkie łącza telekomunikacyjne umożliwiają wykorzystanie przez nie ofert dużych centrów obliczeniowych. Przykładem jest choćby Siri, głosowa asystentka od Apple, czy nowy system operacyjny Microsoftu Windows 8 standaryzujący usługi dla różnych rodzajów sprzętu. Chmura obliczeniowa, o której tak dużo się dziś mówi, to tak naprawdę żadna nowość, bo już w latach 90. proponowano rozwiązania typu klient serwer, w których część zadań do wykonania z komputera osobistego, terminala była przekazywana do serwera. Wtedy na drodze upowszechnieniu tej idei stały możliwości dostępu do szybkich połączeń telekomunikacyjnych. Obecnie jesteśmy na etapie przełomu technologicznego i tak jak kiedyś na rynku mieliśmy wiele różnych (dziś już częściowo zapomnianych) rodzajów komputerów osobistych, takich jak: Sinclair ZX Spectrum, Atari, IBM PC, Apple Macintosh itp., to obecnie mamy systemy, takie jak Windows, OS X Apple, Linux (różne dystrybucje), Android, BlackBerry. Jeśli nawet zachowają się one wszystkie na rynku, to można założyć, że staną się coraz bardziej w stosunku do siebie kompatybilne. Widać bowiem szybki postęp w upraszczaniu i przystosowywaniu interfejsów do obsługi przez każdego użytkownika. Dziś konsument oczekuje, że jeśli weźmie do ręki nowe urządzenie, to bez problemu uruchomi na nim znany sobie program (lub inny wykonujący te same zadania). Chodzi o to, by szybko zrobić to, co się chce

Zdaniem specjalistów

Jak mówi Tomasz Jakuczun, dyrektor ds. kluczowych klientów w sektorze bankowość i ubezpieczenia w Infovide- -Matrix S.A., d la budowy przewagi konkurencyjnej banków istotne będzie pełniejsze niż dotychczas wykorzystanie możliwości oferowanych przez firmy usługowe z sektora telekomunikacyjnego. Po pierwsze, nadal ważną przestrzenią do zagospodarowania pozostają technologie mobilne, umożliwiające klientom zarządzanie ich finansami poprzez tablety i smartfony. Po drugie, rozwiązaniem które zintegruje na nowym poziomie charakter współpracy banków i firm telekomunikacyjnych będzie powszechny dostęp do płatności mobilnych NFC. Według Tomasza Jakuczuna ciekawe w rozwoju różnorodnych płatności telefonem będzie definiowanie roli dominującego usługodawcy w procesie sprzedaży czy realizacji danej usługi. – To właśnie mobilny charakter oferowanych usług wymusza na bankach intensywne działania popularyzujące samoobsługę i ciągłe doskonalenie użyteczności oferowanych aplikacji – podkreśla.

Grzegorz Kuliszewski, ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na aleBank.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI