IT@ BANK: Narzędzia do selekcji danych – Microsoft w wadze ciężkiej

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

bank.2012.11.foto.037.250xZ Pawłem Jakubikiem, dyrektorem Sektora Finansowego i Piotrem Puczyńskim, Services Sales Managerem z polskiego oddziału Microsoft rozmawia Stanisław Brzeg-Wieluński

Według danych Microsoft, choć dziś 28 proc. pracowników banków ma stały dostęp do danych typu Business Intelligence (BI), to i tak większość z nich nie potrafi korzystać z zaawansowanych analiz lub z nawet tak nieskomplikowanych narzędzi jak Excel. Co z tym robić?

Paweł Jakubik: To rzeczywiście wyzwanie, szczególnie wobec ogromu danych, jakie przetwarzają dziś instytucje finansowe. W Microsoft staramy się jak najmniej mówić o produktach i narzędziach, a jak najwięcej o rozwiązaniach problemów, które na co dzień dokuczają naszym klientom. BI jest jedną z platformom, dzięki której pomagamy naszym klientom rozwiązywać ich codzienne trudności. Narzędzia Business Intelligence dają ogromne możliwości w zakresie selekcjonowania i przetwarzania danych, a w efekcie stanowią ważny oręż w rękach menedżerów, którzy muszą stawić czoła rosnącej ilości danych. Mówimy już zresztą o nowym trendzie w analityce biznesowej nazywanym BIG DATA: chodzi o wielką ilość gromadzonych danych w przedsiębiorstwach, a w bankach w szczególności.

 

Piotr Puczyński: Analitycy lub pracownicy biznesowi mają od dawna gigantyczne zbiory danych i narzędzia, ale według naszych obserwacji wciąż korzystają z ich funkcjonalności w bardzo ograniczony sposób. Dziś głównym wyzwaniem dla bankowego IT jest umiejętne przerobienie ogromnych, nieuporządkowanych zbiorów danych na niezbędną syntezę, która pozwoli w prosty sposób docierać do właściwych informacji. W tej dziedzinie panuje kryzys zaufania instytucji finansowych do dotychczasowych rozwiązań IT. Już ponad 15 lat temu technologie bardzo wiele obiecywały. Niestety były to obietnice na wyrost. Banki zainwestowały ogromne budżety w projekty tworzące hurtownie danych. Niestety techniczne możliwości stosowanych wówczas rozwiązań nie były wspierane na poziomie praktycznych zastosowań.

W tej chwili na topie są koncepcje Business Intelligence (BI), BIG DATA – potrzebne do zarządzania danymi wewnętrznymi i zewnętrznymi, których poziom uporządkowania jest bardzo różny. Ale wciąż pojawia się pytanie, czy jako dostawcy zdobędziemy kolejny raz zaufanie, czy dostarczymy rozwiązania, na które czekają klienci? Czyli, czy potrafimy przekuć technologiczne możliwości, które są dziś ogromne w sukces biznesowy naszych klientów?

A co z pomysłami dotyczącymi wykorzystania mediów społecznościowych, aby stworzyć np. profil klienta banku?

Paweł Jakubik: Narzędzia do tego oczywiście już są, również oferowane przez Microsoft, jak Yammer. Social media są dziś bezpośrednio powiązane ze zjawiskiem przechowywania dużej ilości danych w chmurze – cloud computingu, bo tam trafia np. 90 proc. fotografii ich użytkowników. Już dziś z powodzeniem działają ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na aleBank.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI