IT@ BANK: Banki rozdają karty (SIM)

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

Polska jest mistrzem Europy i wicemistrzem świata w płatnościach mobilnych - ogłosili niedawno przedstawiciele mBanku. Czy to rzeczywiście początek rewolucji technologicznej w naszym kraju?

Justyna Patynowska

Na Zachodzie płatnościowym kanonem są gotówka, karty debetowe i kredytowe. Badanie zlecone przez First Data wykazało, że klienci banków niechętnie sięgają tam po nowinki technologiczne. Pod tym względem my, Polacy, niewiele mamy z nimi wspólnego. O wiele bliżej nam do rozmiłowanych w gadżetach mieszkańców… Bliskiego Wschodu.

Raport „Payment Methods: What International Consumers Want, Need and Expect” powstawał w 2011 r. Zbadano preferencje związane z tradycyjnymi i nowymi formami płatności w Polsce, Wielkiej Brytanii, Irlandii, Australii, Niemczech oraz krajach Bliskiego Wschodu (Zjednoczone Emiraty Arabskie, Arabia Saudyjska, Egipt).

Pomimo rosnącej liczby kart debetowych i kredytowych, gotówka jest najczęściej wybieraną formą płatności. Aż 46 proc. respondentów najchętniej płaci za zakupy w ten sposób. Gotówka jest najbardziej powszechna na Bliskim Wschodzie (używa jej 66 proc. konsumentów) i w Niemczech (58 proc.). W Polsce sięga się po nią równie często, jak po kartę debetową (korzystanie z obu form płatności zadeklarowało 44 proc. badanych Polaków). Jedynie w Wielkiej Brytanii i Australii karty wygrywają z gotówką – tam 39 proc. respondentów najczęściej używa karty debetowej i niewiele mniej – 37 proc. wybiera kartę kredytową jako preferowaną metodę płatności.

Polska mistrzem Europy

Chociaż bezstykowe formy płatności pojawiły się na świecie już kilka lat temu, wciąż korzysta z nich niewielki odsetek konsumentów. W Europie największe zainteresowanie budzą one w Polsce (57 proc.). W Niemczech jedynie 31 proc. badanych chciałoby skorzystać z tej technologii, jeszcze mniej są nią zainteresowani mieszkańcy Wielkiej Brytanii (26 proc.). Ponad połowa konsumentów ma wątpliwości dotyczące bezpieczeństwa stosowania tego rozwiązania. Mimo to 70 proc. pytanych rozważyłoby używanie karty zbliżeniowej, gdyby przynajmniej 4 na 10 punktów handlowo-usługowych je honorowało. Na świecie dobrym wynikiem mogą się jeszcze pochwalić wybrane rynki Bliskiego Wschodu, gdzie konsumenci chętniej adaptują nowinki technologiczne, płatnościami bezstykowymi jest tam zainteresowane rekordowe 70 proc. konsumentów.

Paweł Rychliński, Cluster Head of MasterCard w P olsce i n a B ałkanach, podkreśla, że rozwój płatności zbliżeniowych w Polsce był warunkiem koniecznym wprowadzenia płatności mobilnych w naszym kraju. – W ciągu ostatnich czterech lat Polska stała się niekwestionowanym liderem rozwoju płatności zbliżeniowych. Ponad jedna trzecia terminali płatniczych wspiera już technologię Mastercard PayPassTM, a ponad 10 proc. wszystkich transakcji kartami MasterCard w Polsce jest dokonywanych za pomocą PayPass. Pod względem miesięcznej liczby takich transakcji jesteśmy w pierwszej trójce państw na świecie. Dla klientów płatności mobilne to przede wszystkim wygoda i bezpieczeństwo w codziennym życiu, dlatego są one strategicznym obszarem rozwoju MasterCard. Naszą misją jest wprowadzanie przełomowych rozwiązań, które odmieniają oblicze usług płatniczych.

Ponad połowa (58 proc.) Polaków zamierza też korzystać z płatności mobilnych. Tak samo entuzjastycznie do tego rozwiązania podchodzą mieszkańcy Dalekiego Wschodu. Niemcy (30 proc.) i Brytyjczycy (25 proc.) okazali się o wiele bardziej sceptyczni. Wątpliwości budzą u nich głównie kwestie bezpieczeństwa. Aż 68 proc. badanych obawia się kradzieży danych niezbędnych do dokonywania transakcji, a 64 proc. boi się zgubienia telefonu komórkowego.

Na wszystkich badanych rynkach da się zauważyć duże zainteresowanie portfelem mobilnym oraz dodatkowymi funkcjami, które oferuje. Badani zwracają uwagę na to, że mobilny portfel może ułatwiać codzienne zakupy, dawać dostęp do programów lojalnościowych czy biletów w komunikacji miejskiej. Polacy wykazali gotowość, by już zacząć ich używać (32 proc.), pozostali badani chcieliby poczekać, ale zamierzają się wnikliwie temu rozwiązaniu przyglądać. Deklarują przy tym chęć skorzystania z nich, gdy będą już powszechnie dostępne i honorowane (tak twierdzi 60 proc. Niemców, 74 proc. mieszkańców Bliskiego Wschodu i 51 proc. Brytyjczyków).

Ponad połowa konsumentów na świecie wybrałaby swój bank jako dostarczyciela mobilnych usług płatniczych, zaraz potem wymieniano PayPal (wskazało na niego 12 proc. ankietowanych). Podobnie jak w przypadku kart zbliżeniowych, respondenci wskazują na istotną dla nich kwestię bezpieczeństwa – trzy czwarte z nich obawia się kradzieży danych lub zgubienia telefonu.

Janusz Diemko, prezes zarządu First Data Polska, nie jest specjalnie zaskoczony postawą Polaków. – W porównaniu z Zachodem polski sektor bankowy jest bardzo młody. Wyróżnia go nowoczesna infrastruktura, a wiele z obecnie instalowanych terminali płatniczych zawiera funkcje zbliżeniowe – wylicza.

Jego zdaniem Polacy nie mieli też czasu przyzwyczaić się do kart płatniczych, tak jak Niemcy czy Brytyjczycy. – W Polsce linia podziału przebiegała wokół dominującej roli gotówki. Nie wyszliśmy z etapu jej zastępowania kartami, dlatego płatności mobilne oraz zbliżeniowe są postrzegane jako kolejny etap modernizacji, a nie rewolucja – podsumowuje.

Dlatego John Elkins, President, First Data International Regions, uważa, że w ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI