IT@ BANK: Banki 2 i ½ – najnowocześniejsze na świecie

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

 

Duopole nikomu nie służą - ani klientom, ani uczestnikom rynku. Dobrze więc, że zastały od 10 lat rynek z Inteligo i mBankiem przełamał w czerwcu Alior Sync. Od razu obudził się ten drugi gracz, który zadecydował o budowie od zera Nowego mBanku. Czy teraz będziemy mieć najnowocześniejsze banki świata?

Henryk Machtyłowicz

Alior Bank za projekt Sync w październiku otrzymał prestiżową nagrodę Global Banking Innovation Award w kategorii Disruptive Innovation, czyli przełomowe rozwiązanie. To pierwsze tego typu wyróżnienie dla banku z Europy Środkowej i Wschodniej. Sama nagroda jest rok rocznie przyznawana za wprowadzenie innowacyjnych rozwiązań będących punktem zwrotnym w historii sektora. W jaki sposób, bank który działa od kilku miesięcy, zmienił światową bankowość?

Przede wszystkim przełomowy był czas uruchamiania nowego projektu. Podobnie jak Alior startował zaraz po wybuchu kryzysu finansowego w Stanach Zjednoczonych, tak Sync działalność zaczął w momencie, gdy stało się jasne, że Polskę czeka druga fala spowolnienia gospodarczego. Dla Wojciecha Sobieraja nie było to żadnym problemem. – Obecnie klienci w Polsce są skazani na bankowość internetową sprzed 10 lat, którą stworzyły Inteligo i mBank. Polacy mogli i powinni być z niej dumni, ale dekadę temu. Dziś Europa już prześciga polską bankowość, zwłaszcza w rozwiązaniach mobilnych. Czas powrócić do gry – stwierdził.

Rewolucji mobilnej Sync jednak nie przyniósł. Aplikacje stworzono tylko dla osób korzystających ze smartfonów z systemami Android i iOS. Wbrew zapewnieniom do dziś nie powstała aplikacja dla telefonów z Windows Phone. Istniejące oprogramowanie jest chwalone z punktu widzenia ergonomii, ale poza tym rewolucji nie ma. Oprócz dostępu do standardowych informacji o swoich finansach, takich jak stan środków czy historia operacji, pozwala na wykonanie przelewu, założenie lokaty oraz – korzystając z listy kontaktów -doładowanie telefonu znajomych. Ciekawą funkcjonalnością jest możliwość znalezienia najbliższych bankomatów.

Tym, co wyróżnia Sync od innych aplikacji mobilnych, to niewątpliwie możliwość zrobienia zdjęcia fakturze lub rachunkom i w ten sposób ich opłacenia. Dane z papierowego dokumentu zostają wprowadzone automatycznie do formularza przelewu w bankowości mobilnej. Wystarczy przejrzeć dane transakcji i ją zaakceptować, a rachunek zostanie opłacony.

To jednak tylko gadżet. Aplikacje Alior Sync na smartfony niestety tylko próbują lepiej lub gorzej odzwierciedlić funkcjonalności tradycyjnego konta internetowego. A to nie jest wartość dodana – po prostu na mniejszym ekranie mamy nieco mniej funkcji i parę gadżetów. Przyszłością bankowości mobilnej może być natomiast geolokalizacja, która pozwoli na uzyskanie zniżki w sklepie, obok którego klient właśnie przechodzi. Takie funkcje już teraz oferuje CitiHandlowy, Bank Pekao czy mBank. Sync niczego takiego nie zaproponował. Na dodatek nie chce też wejść w płatności telefonami.

– Nie chcemy dawać tylko newsa o tym, że wchodzimy w płatności mobilne. Na razie nie ma to jeszcze sensu biznesowego – przekonuje Wojciech Sobieraj.

Warto jednak podkreślić, że Sync jest chyba najbardziej umobilnionym bankiem w Polsce. Z jego bankowości na telefony korzysta aż 25 proc. klientów. Jak widać osoby z pokolenia Y, z myślą o których został stworzony Sync, chcą mieć swoje pieniądze zawsze pod ręką.

 

Czy Alior Sync i nowy mBank mogą zaoferować jeszcze więcej funkcji w przyszłości?

Andrzej Szewczyk
dyrektor zarządzający Efigence

Branża finansowa należy do jednej z najbardziej innowacyjnych i zglobalizowanych. Nowe usługi zyskują popularność niezależnie od geografii i innowacje pojawiające się za oceanem szybko mogą być wdrażanie na kolejnych rynkach. Alior Sync i mBank zdecydowanie jawią się jako ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na aleBank.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI