IT@Bank 2013: Wszyscy korzystamy z analizy danych

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

bank.2013.11.foto.039.250xRozmowa z Markiem Majewskim, dyrektorem działu oprogramowania IBM na Polskę i kraje bałtyckie

Analityka biznesowa jest dzisiaj jednym z filarów działalności przedsiębiorstw na rynku finansowym. Od wielu lat podstawowe wsparcie w tym zakresie stanowią systemy komputerowe. Czy są już w stanie zaspokoić oczekiwania użytkowników?

– Zależy, jak zdefiniujemy użytkownika. Minęły już bowiem czasy, gdy systemami komputerowymi były zainteresowane tylko działy IT. Po dzisiejsze systemy sięgają departamenty zainteresowane przede wszystkim analizą danych i płynącymi z tej analizy wnioskami. Analityka biznesowa jest więc wykorzystywana przez działy sprzedaży, które poszukują odpowiedzi na pytania: które produkty bankowe sprzedają się lepiej, które są bardziej akceptowane na rynku, jakie jest średnie uproduktowienie na jednego klienta i dlaczego takie? Dotychczasowe postrzeganie analityki jedynie przez pryzmat finansów i controllingu nie jest właściwe. Z analiz korzystają coraz częściej i chętniej sprzedawcy i specjaliści od marketingu.

Relacje instytucji finansowych z klientami to nie tylko sprzedaż, ale w dużej mierze również ich utrzymanie i dobra obsługa.

– To są sfery, które przenikają się coraz bardziej. Proszę zwrócić uwagę, że niemal wszystkie przypadki kontaktu banku z klientem kończą się pytaniem o jego potrzeby i propozycją jeszcze lepszych i nowszych rozwiązań i usług. Trend jest taki, żeby wiedzieć o kliencie jak najwięcej i zaoferować mu najlepiej dobraną ofertę. Wzrost sprzedaży usług jest zadaniem zarówno departamentów obsługujących klientów indywidualnych, jak i instytucjonalnych.

Nie padła jednak jednoznaczna odpowiedź, czy użytkownicy dostają już od IT wszystko, czego oczekują, czy wciąż zgłaszają zapotrzebowanie na nowe systemy?

– Możliwości techniczne już dzisiaj są, pozostaje jedynie kwestia ich wykorzystania. I taki sposób myślenia widać coraz częściej, bo użytkownicy zaczynają zastanawiać się, czy z pozyskanych danych i dostępnych systemów mogą uzyskać kolejne informacje i wyciągnąć dodatkowe wnioski. A czy efektem są usatysfakcjonowani? Trudno powiedzieć, nie ma chyba na to jednoznacznej odpowiedzi.

W takim razie odwróćmy pytanie: czy dostępne systemy są w stanie obrobić tę wielkość danych, która napływa z rynku?

– To, co dzieje się dzisiaj na rynku w kwestii ilości danych nazywamy Big Data. Źródłem informacji są bowiem już nie tylko systemy transakcyjne, ale wszelkie dane ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI