IT@Bank 2013: Dane przekute w zyski

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

bank.2013.11.foto.058.250xBig Data to źródło informacji, których analiza umożliwia podejmowanie mądrzejszych decyzji, efektywniejsze zarządzanie tak na poziomie strategicznym, jak i operacyjnym, a w konsekwencji wypracowanie przez bank wyższych zysków.

MARCIN ZŁOCH

Jeden z klientów postanowił wycofać swoją zgodę na działania marketingowe banku. „Jestem od dobrych kilku lat klientem. W ielokrotnie w tym czasie byłem bombardowany telefonami z infolinii, których przedstawiciele oferowali mi produkty kompletnie niepotrzebne” – żalił się internauta, rozważając przy tym możliwość rezygnacji z usług nękającej go instytucji.

A do takiej sytuacji mogłoby nie dojść, gdyby bank analizował informacje dochodzące do niego od klientów. Oczywiście niezbędne byłoby wdrożenie tzw. wielokanałowości, a także rozwiązań z zakresu Big Data.

Wiedza o klientach

– Big Data, to prawdziwy fenomen naszych czasów. Ogromne ilości informacji kryjące się pod tą nazwą mogą być bardzo użyteczne dla każdego rodzaju przedsiębiorstw czy urzędów. Big Data powinno się traktować jako możliwość zdobycia takich informacji, których nie da się znaleźć w klasycznych zbiorach danych – informuje Tomasz Żegleń, Master Principal Consultant, Oracle Polska.

Zdobycie wartościowej wiedzy o klientach uwarunkowane jest analizą nie tyle wielkich, co zróżnicowanych zbiorów danych, które pochodzą zarówno z systemów źródłowych banku, jak i z innych, zewnętrznych źródeł np. portali społecznościowych, gdzie klienci otwarcie komunikują o swoich aktywnościach i planach.

– Big Data to źródło i nformacji, k tórych analiza umożliwia podejmowanie mądrzejszych decyzji, efektywniejsze zarządzanie tak na poziomie strategicznym, jak i operacyjnym, a w konsekwencji wypracowanie przez bank wyższych zysków – przekonuje Dariusz Brankowski, dyrektor ds. Database & Technology, SAP Polska.

Monitorowanie i analizowanie rozproszonych informacji w czasie zbliżonym do rzeczywistego pozwala podjąć właściwą decyzję szybciej niż konkurencja. Przykładem może być proces przygotowywania spersonalizowanej oferty dla klienta, który poinformował o zmianie swojego stanu cywilnego na Facebooku. Zamiast przedstawiać ogólną ofertę kredytu komercyjnego lub hipotetycznego, bank profiluje swój produkt pod kątem jego prawdopodobnych celów zakupowych.

Im więcej różnorodnych danych można poddać analizie, tym łatwiej nie tylko sprofilować ofertę, ale też określić wysokość ryzyka kredytowania. Przecież z wewnętrznych i zewnętrznych źródeł może wynikać, że kredytobiorca generuje coraz większe miesięczne przychody, jego oszczędności również rosną, do tego zdecydował się na ubezpieczenie na wypadek ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI