Internetowe zbiórki w 2019 roku: ile i na jakie cele idą wpłaty Polaków

Internetowe zbiórki w 2019 roku: ile i na jakie cele idą wpłaty Polaków
Fot. stock.adobe.com/pingpao
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Choć dominują przelewy o wartości do 50 zł, to największy przyrost, bo o 73%, odnotowały donacje w przedziale 251-500 zł. W czwartki jest największa liczba wpłat, a szczyt przypada w godzinach wieczorno-nocnych. Jednak to w niedziele i poniedziałki Polacy robią najbardziej wartościowe przelewy. Co prawda finansowanie społecznościowe to domena osób młodych i w średnim wieku, jednak najbardziej zwiększyła się liczba osób starszych, internautów w wieku 65+, aż o 100% w ciągu ostatnich dwóch lat. Co jeszcze zmieniło się w crowdfundingu w 2019 roku w stosunku do 2017?

#Zbiórki przez #Internet w 2019 roku, czyli ile wpłacamy, kiedy, komu i na jakie cele?

To już drugie tak kompleksowe badanie zbiórek organizowanych w polskim internecie. Pierwsze odbyło się dwa lata temu. Co się zmieniło w 2019r vs tj. w 2017? Kto organizuje zbiórki, a kto jest finansuje? Ile osób korzysta z przelewów błyskawicznych, a ile z tych tradycyjnych? Ile średnio darczyńcy przekazują? Na te oraz wiele innych pytań, odpowiada najnowszy raport, opracowany przez platformę zrzutka.pl, na podstawie ponad 302 tysięcy przeprowadzonych zbiórek w internecie oraz analizy zachowań ponad 8 milinów internautów w okresie pierwszego kwartału 2019 r.

Po ile wpłacamy?

W dalszym ciągu najwięcej (blisko 70%) wpłat to kwoty do 50 zł, zarówno w bieżącym roku, jak i dwa lata wcześniej. Także bez zmian, pozostał udział drugiej (25%) największej grupy kwot wpłat, tj. 51-250 zł. Największe zmiany nastąpiły w przypadku wpłat na kwoty 251-500 zł. W 2019 roku stanowiły one 3,5%, co oznacz wzrost dynamice na poziomie 73,27% w ciągu ostatnich 24 miesięcy. Bez zmian (1,6%) pozostały donacje przekraczające 500 zł.

Po ile i kiedy?

Na przestrzeni ostatnich dwóch lat zwiększyła się średnia wartość przelewu. W bieżącym roku wynosi ona 70 zł, a w 2017 było to 65 zł. Zatem dynamika zmian była na poziomie 107,69%.

Aktualnie aż 95,2% korzysta z przelewów przez PayU (błyskawicznych), a 4,8% wybiera te tradycyjny. Szczyt wpłat następuje w godzinach między 20:30 a 22:30.

– W dalszym ciągu, tak jak to miało miejsce 2 lata temu, w czwartki jest najwięcej wpłat. Zaś soboty i niedziela są nieco słabsze pod tym względem. – mówi Tomasz Chołast, współzałożyciel platformy zrzutka.pl. – Z kolei w niedziele i poniedziałki darczyńcy wpłacają największe wartościowo kwoty – dodaje Chołast ze zrzutka.pl.

Kto odwiedza portale crowdfundingowe?

W ciągu ostatnich 2 lat, nastąpiło kilka zmian w zakresie wieku osób, które odwiedzają portale finansowania społecznościowego. Widać wyraźnie, że największe zmiany zaszły w najmłodszej grupie internautów, jak i trzech najstarszych. Drugą największą grupą (30%) w 2017 roku stanowiły osoby w najmłodszym przedziale wiekowy, tj. 18-24 lata. Tak samo jest w tym roku, jednak ich udział procentowy zmalał aż o 26,67% do poziomu 22%. Z kolei wzrosty odnotowały przedziały wiekowe 45-54 lata, 55-64 lata wzrost o 60% i 65+, odpowiednio o 28,57%, 60% i 100%. Praktycznie bez zmian, pozostaje największa grupa tj. 25-34 oraz trzecia najbardziej liczna tj. 35-44. Ich udział procentowy w 2019 r. wynosi odpowiednio 38% i 19%.

Wśród osób, które najczęściej odwiedzały portale finansowania społecznościowego w tym roku były kobiety 57,8%. W stosunku do roku 2017 nastąpiła duża zmiana. Gdyż wówczas to mężczyźni dominowali – 52,9%. W bieżącym roku ich udział spadł o 10,70%, co oznacza spadek na poziomie 20,23%.

Kto organizuje internetowe zrzutki?

W obszarze zakładania i promowania zrzutek w dalszym ciągu dominują panowie. Jednak ich udział zmniejszył się o 5,97%, przy dynamice 9,11%, do poziomu 59,5%. Panie organizują zbiórki w internecie w 40,5% w 2019r vs 34,49% dwa lata wcześniej.

Kto finansuje zbiórki?

Jeżeli chodzi o internautów, którzy realizują przelewy na zorganizowane zrzutki, to kobiety w ciągu ostatnich 2 lat umocniły swoją pozycję. Aktualnie blisko 2/3 wpłaty realizowanych jest przez płeć piękną, podczas gdy w 2017 roku było to 59,35%, a to oznacza dynamikę wzrostu na poziomie 6,34%. Udział mężczyzn w tym roku spadł do poziomu 36,9%.

Źródło: Zrzutka.pl