InPost ma już ponad 16 mln klientów, czy zacznie oferować usługi finansowe?

InPost ma już ponad 16 mln klientów, czy zacznie oferować usługi finansowe?
Fot. stock.adobe.com/Tomasz Warszewski
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
W Polsce w III kwartale, mimo ogólnego spowolnienia gospodarczego InPost zwiększył liczbę swoich klientów klientów o 13% r/r do 16,3 mln. Wolumen przesyłek wyniósł 124,1 mln, co oznacza wzrost w porównaniu do II kw., kiedy obsłużono ich 122,8 mln. Liczba urządzeń Paczkomat w Polsce wzrosła od początku roku o 17% do 19 254 - poinformowano dziennikarzy podczas konferencji prasowej spółki.

Tak szybki rozwój firmy spowodował, że 59% Polaków ma swój paczkomat InPost w odległości 7 minut od swojego miejsca zamieszkania. Rok temu wskaźnik ten wynosił 55%.

InPost odnotował 142,4 mln zł skonsolidowanego zysku netto z działalności kontynuowanej przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w III kw. 2022 r. wobec 129 mln zł zysku rok wcześniej.

Zysk operacyjny wyniósł 189,5 mln zł wobec 221,1 mln zł zysku rok wcześniej. Skorygowana EBITDA sięgnęła 455,8 mln zł, co oznaczało wzrost o 11,5% r/r. Skorygowana EBITDA w Polsce wzrosła o 16,1% do 446,9 mln zł.

Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 1 688,9 mln zł w III kw. 2022 r. wobec 1 271,7 mln zł rok wcześniej.

Szybki rozwój we Francji i Wielkiej Brytanii

We Francji w III kwartale spółka zależna InPost, Mondial Relay, rosła szybciej niż rynek czwarty kwartał z rzędu. Wolumen przesyłek Mondial Relay we Francji wzrósł o 34%.

W III kwartale Mondial Relay odnotował wzrost przychodów o 34% r/r, oraz wzrost skorygowanej EBITDA o 13,2% do 60 mln zł.

Mondial Relay do przejęcia przez InPost w lipcu 2021 r. wykorzystywał wyłącznie punkty odbioru i nadań (PUDO), i nie miał własnych maszyn paczkowych. Od tego czasu InPost rozstawił 1 653 maszyn, z czego 671 zostało rozstawionych w III kwartale.

InPost UK (Wielka Brytania) zanotował wzrost wolumenów w III kw. o 227% r/r i o 25% w porównaniu z II kw. Te wzrosty zostały osiągnięte mimo spadku całego brytyjskiego rynku e-commerce o 8%.

Wzrost wynikał przede wszystkim z wprowadzenia nowej na rynku brytyjskim usługi dostawy Paczkomat – Paczkomat.

Firma na koniec III kwartału posiadała 4 333 urządzeń Paczkomat, o 38% więcej niż na koniec 2021 roku.

W największych miastach – Londyn, Birmingham i Manchester – 46% mieszkańców ma 7 minut spacerem do najbliższego urządzenia Paczkomat InPost.

Czytaj także: InPost podbija polską technologią rynki Europy Zachodniej>>>

Co dalej?

Zdaniem Rafała Brzoski prezesa InPost rynek e-commerce w Polsce wzrośnie w tym roku o 15-16% r/r. Natomiast w przyszłym roku w jego opinii będzie to wzrost jednocyfrowy.

„Pracujemy nad tym, aby zapewnić stały wzrost sprzedaży na kluczowych rynkach: w Polsce, Francji i Wielkiej Brytanii, zarówno w czwartym kwartale, jak i w całym 2023 r. Jesteśmy przekonani, że w najbliższej przyszłości otoczenie rynkowe, czyli wysokie koszty paliw, energii, pracy i usług, pozwoli utrzymać wzrost dostaw do urządzeń Paczkomat oraz w kanale PUDO, które są konkurencyjną cenowo opcją ” – mówił prezes InPostu.

Na pytanie aleBank.pl czy InPost zamierza zaoferować klientom dodatkowe usługi, w tym finansowe stwierdził, że tak duża liczba klientów obsługiwanych przez firmę ( ponad 16 mln ) stwarza możliwości rozwoju spółki w szeregu innych obszarach. Prace trwają, szczegóły będą mogły być ujawnione na początku przyszłego roku.

Źródło: aleBank.pl, ISBnews, InPost