ING Bank Śląski: pandemia przyspieszyła rozwój usług bankowych, będą zaspokajały coraz szerszy zakres potrzeb firm

ING Bank Śląski: pandemia przyspieszyła rozwój usług bankowych, będą zaspokajały coraz szerszy zakres potrzeb firm
Fot. stock.adobe.com/piter2121
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Usługi bankowe, których rozwój przyspieszyła pandemia, będą zaspokajały potrzeby firm w coraz szerszym zakresie, odciążając je w codziennych czynnościach administracyjnych, ocenia prezes ING Usługi dla Biznesu Bartosz Traczyk. Szacuje, że szybki rozwój cyfryzacji będzie kontynuowany w najbliższych latach, a sam e-commerce będzie rósł ok. 20% rocznie.

Usługi bankowe dla biznesu będą oferowały coraz więcej w zakresie zaspokajania potrzeb firm.

„Bank ma wiele naturalnych synergii dla swojego podstawowego produktu, jakim jest rachunek bankowy, który można łatwo zintegrować z innymi usługami, np. księgowością oraz informacją o płatnościach przychodzących i wychodzących na rachunku, z informacjami, które mamy na fakturach. Dzięki temu przedsiębiorca może zostać odciążony w codziennych czynnościach administracyjnych” – powiedział Traczyk.

Dalsza digitalizacja usług

Jego zdaniem, pandemia zmieniła naszą rzeczywistość i będziemy mieli do czynienia z szybszą digitalizacją usług.

„Przedsiębiorcy bardzo aktywnie wykorzystują to w swoich modelach biznesowych. Z fundamentalnego punktu widzenia, pandemia nie wpłynie diametralnie na polską przedsiębiorczość, niemniej jednak firmy muszą ten czas aktywnie wykorzystać i nawiązywać szersze relacje z klientami, niekoniecznie z własnego regionu. Pandemia uczy nas, że bariera geograficzna traci na znaczeniu” – dodał.

Dynamiczny rozwój e-commerce

Jednym z dynamicznie rozwijających się segmentów rynku jest e-commerce. Wartość polskiego rynku e-commerce – według rożnych szacunków – oscyluje między 60 mld zł a 120 mld zł.

„Widzimy bardzo wyraźnie, że zaciera się granica między klasycznym e-commercem rozumianym jako ta część handlu detalicznego, która jest realizowana przez sklepy internetowe, a wchodzeniem rozwiązań e-commercowych, internetowych, w różne inne działy gospodarki” – powiedział Traczyk.

Jego zdaniem, zjawisko szeroko rozumianego e-commerce jest sposobem robienia biznesu jako istotnego elementu nawiązywania relacji przez internet, finalizowania transakcji oraz płacenia za produkty, usługi za pomocą różnego rodzaju metod płatności online.

„Tak szeroko zdefiniowane zjawisko będzie rosło bardzo szybko. Moim zdaniem, możemy spodziewać się w najbliższych latach wzrostu rzędu 20%” – dodał.

Traczyk zaznaczył, że słabością polskiego e-commerce’u na tle europejskim, jest koncentracja sklepów internetowych w zdecydowanej większości na rynku wewnętrznym.

„To widać w europejskich badaniach. Jesteśmy w pułapce średniego rynku, który dla wielu jego uczestników jest wystarczający. Jeśli chodzi o wartość eksportowego handlu internetowego, to Polska jest w ogonie na tle innych krajów w Europy. Ale trzeba podkreślić, że polski e-commerce jest bardzo nowoczesny, a zakupy i płatności są niezwykle wygodne” – zaznaczył.

Trendy w ofercie banków dla przedsiębiorców

Jeśli chodzi o ofertę banków dla przedsiębiorców, to – zdaniem Traczyka – pewne trendy mocno przyspieszyły.

„W ING kładliśmy na to nacisk już wcześniej. Przykładem są płatności internetowe Moje ING, czyli rozwiązanie płatnicze dla sklepów internetowych. Obroty w naszej bramce płatniczej w zeszłym roku wzrosły 5-krotnie. Liczba sklepów, które obsługujemy, również uległa podwojeniu” – podkreślił.

Innym dynamicznie rozwijającym się obszarem jest ING księgowość, która pozwala klientowi wirtualnie korzystać z usług biura rachunkowego.

„Większość firm w czasie pandemii ograniczyła fizyczny kontakt z księgowym. Z naszego punktu widzenia, teraz jest właściwy moment do jeszcze większego i bardziej dynamicznego skalowania tego typu usług” – powiedział prezes ING Usługi dla Biznesu.

Czytaj także: ING Bank Śląski nie wypłaci dywidendy z zysku za 2020 r. >>>

Dyrektor Tribe Przedsiębiorcy w ING Banku Śląskim Wojciech Widenka zwrócił uwagę, że dla klientów banków istotna jest nie tylko zdalna komunikacja z bankiem, ale i możliwość samodzielnej, automatycznej obsługi finansów – także dotyczących rożnych możliwości kredytowania działalności.

„Pandemia tylko przyspieszyła ten proces. Usługi, zarówno produkty typowo bankowe, takie jak rachunki, kredyty oraz produkty, które wykraczają poza taką typową bankowość, powinny być dostępne online. Wszystko po to, aby klient mógł skupić się na swojej działalności. A bankowanie ma zostawić po prostu na boku. Ma się ono dziać w tle, a jednocześnie być proste, łatwe i przyjemne” – powiedział Widenka.

„ING BSK jest w tym liderem. Od lat dbamy o automatyzację procesów, tak aby były dostępne, od początku do końca, w kanałach zdalnych. Ważne jest dla nas customer experience, czyli to, co klienci mówią i czego oczekują od współczesnej bankowości” – powiedział Widenka.

Podkreślił, że w II półroczu ubiegłego roku rosło stopniowo zainteresowanie firm produktami kredytowymi.

„Tarcze finansowe zaproponowane przez rząd będą miały coraz mniejsze znaczenie. Od początku roku widzimy zwiększone zainteresowanie kredytami i pożyczkami dla firm. Obecnie pożyczek udzielamy z opcją 0% prowizji. Wszystko odbywa się zdalnie, poprzez najnowsze kanały komunikacji z klientami” – podsumował Widenka. 

ING Bank Śląski jest notowany na GPW od 1994 r. Jego głównym akcjonariuszem jest holenderska grupa ING. Aktywa razem banku wyniosły 186,6 mld zł na koniec 2020 r.

Źródło: Katarzyna Walterska, ISBnews, ISBnews.TV