Informatyczne systemy zarządcze: Kierunki rozwoju

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

bank.2009.05.foto.55.a.150x

Systemy CRM i ERP to jedne z podstawowych narzędzi IT, którymi posługują się współczesne przedsiębiorstwa - również te działające w sektorze finansowym. Czy okres niepewności sprzyja ekspansji tych rozwiązań w walce na konkurencyjnym rynku?

Adam Gębski

W czasie spowolnienia gospodarczego ich funkcjonowanie jest uzależnione nie tylko od szybkiego reagowania na zmiany w otoczeniu, ale również od zwiększania własnej efektywności przy jednoczesnej redukcji kosztów własnych – kto bowiem odpowiednio nie przystosuje się do obecnej sytuacji, może przypłacić to utratą klientów i własnej pozycji.

Może się jednak okazać, że przy wdrożeniu systemu CRM czy ERP największym problemem nie będą jednak pieniądze. Kluczowym czynnikiem może w tym wypadku być czas, jaki należy poświęcić na jego pełną implementację. Obecnie ciężko wyobrazić sobie sytuację, w której to firma będzie poświęcała uwagę na czasochłonne wdrażanie rozwiązań IT, a nie skupiała się na działalności biznesowej. Obecnie istotna jest ich szybka implementacja i niezawodność, szczególnie dla firm działających w sektorze finansowym. Bowiem to właśnie one są wielokrotnie określane jako instytucje cieszące się większym zaufaniem publicznym. To sprawia, że muszą zatem szczególnie zadbać, aby wszelkie dokonywane zmiany nie miały negatywnego wpływu na ich klientów.

O współczesnych CRM-ach

Rynek systemów do zarządzania relacjami z klientem od kilku lat jest uważany za jeden z najszybciej rozwijających się segmentów IT. Jego wartość już za kilka lat może być większa, niż rynku systemów ERP. Jak możemy przeczytać w jednym z raportów Gartnera, aż trzy z czterech firm działających w Europie planuje inwestycje związane z rozbudową systemu CRM poprzez dodanie nowych bądź też rozbudowę obecnych funkcjonalności. Co ciekawe, działania te w dużej mierze mają być odpowiedzią na obecną sytuację rynkową. Coraz częściej bowiem firmy zdają sobie sprawę, że w trakcie spowolnienia gospodarczego zwiększenie efektywności posiadanych systemów CRM jest w stanie podnieść sprzedaż oferowanych produktów i usług. Znaczenia nabiera skuteczna strategia budowania relacji z klientem i jej wpływ na efekty biznesowe. O wiele łatwiejsza i tańsza może okazać się sprzedaż produktów lub usług finansowych do obecnych klientów danej firmy niż pozyskanie nowych. Istotna staje się zatem analiza potencjalnych kosztów, jakie mogą ponieść przedsiębiorstwa na zdobywanie nowych odbiorców swoich usług.

Dobry, nowoczesny system CRM powinien charakteryzować się przede wszystkim łatwością w obsłudze. Kluczowa z perspektywy sektora finansowego jest również jego prosta integracja z innymi rozwiązaniami przede wszystkim takimi, jak systemy transakcyjne czy stosowane systemy back Office. Odpowiednia elastyczność systemu, uzyskana poprzez zastosowanie właściwej technologii opartej na otwartej ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI