Horyzonty Bankowości 2015: Czekamy na przełom

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

W trakcie sesji poświęconej płatnościom mobilnym, podczas Horyzontów Bankowości 2015, można było zauważyć, że przedstawiciele świata finansowego oczekiwali bardziej spektakularnego rozwoju m-płatności. Lada chwila spodziewają się lawinowego wzrostu użytkowników i z tą myślą uruchamiają nowe rozwiązania.

Marcin Złoch

W Polsce jest o 150 proc. więcej urządzeń mobilnych niż komputerów stacjonarnych, a więcej osób ma komórkę niż konto w banku. Wydawałoby się zatem, że płatności mobilne są skazane na sukces. Polska jest światowym liderem pod względem popularności płatności kartami zbliżeniowymi, a coraz częściej przy kasach widać osoby, które zamiast karty przykładają do czytnika telefon, lub podają na terminalu płatniczym kod nadesłany im smsem z aplikacji mobilnej banku. Płatności mobilne to ciekawy i dynamiczny obszar bankowości. Nie dziwi więc zainteresowanie coroczną konferencją „Płatności mobilne”, która jest jedną z części „Horyzontów bankowości”, jednego z najważniejszych miejsc spotkań i wymiany doświadczeń bankowców.

Motywem przewodnim tegorocznej konferencji było praktyczne wykorzystanie technologii i traktowanie jej jako drogi do osiągnięcia zysków. Temu zostały podporządkowane tematy sesji, czyli: monetyzacja płatności mobilnych, popularyzacja płatności mobilnych oraz bezpieczeństwo klienta transakcji mobilnych

Gości i prelegentów zgromadzonych w wypełnionej sali Stadionu Narodowego przywitał Andrzej Wolski, wiceprezes Centrum Prawa Bankowego i Informacji. Tuż po nim dr Mieczysław Groszek, wiceprezes Związku Banków Polskich, oficjalnie otworzył konferencję. – Sektor bankowy jest jednym z najbardziej nowoczesnych i innowacyjnych sektorów w gospodarce. Nikt nam tej pozycji nie dał. Pracowaliśmy na nią przez lata transformacji. Wypracowaliśmy kompleksowe podejście do technologii i innowacji. Nowe technologie postrzegamy jako nośniki usług, ale i zabezpieczenie podstawowej działalności, bo bezpieczeństwo jest naszym priorytetem – zauważył.

Monetyzacja płatności

Prelegenci starali się odpowiedzieć na kilka podstawowych pytań – jak zarabiać na płatnościach mobilnych? Jakie doświadczenia 96w tym zakresie mają polskie banki, które już wdrożyły płatności mobilne? Jakie są międzynarodowe doświadczenia? Czy inwestycja w płatności mobilne, które docelowo zlikwidują płatności kartą pozwoli uczestnikom rynku zwiększyć dochody?

Przedstawiciel Visy, Maciej Maciejewski, nie opowiadał o palecie produktowej, a próbował pokazać, jak ją praktycznie wykorzystać. Według niego w płatnościach mobilnych zachodzą zmiany, pojawiają się nowi gracze, także spoza sektora bankowego, oraz wyedukowani, coraz bardziej niecierpliwi klienci, którzy oczekują nagród i możliwości dokonywania transakcji w różnych kanałach dostępu. Według eksperta Visy nie warto skupiać się na samej technologii, należy określić potrzebę i starać się pomóc w jej realizacji. Wtedy klienci będą jeszcze chętniej korzystali z mobilnych ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI