Horyzonty Bankowości 2015: Cross-selling produktów i usług finansowych

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

bank.2015.03.foto.074.150xInstytucje europejskie nadzorujące sektor bankowy, ubezpieczeniowy i rynek instrumentów finansowych1 opublikowały wspólne wytyczne dotyczące sprzedaży krzyżowej (ang. cross-selling) produktów finansowych2. Dokument ukazał się 22 grudnia 2014 r. Proponowane zmiany mają wpłynąć na większą atrakcyjność pakietowania produktów z jednoczesnym poszanowaniem praw konsumentów.

Łukasz Szczepaniak
radca prawny odpowiedzialny za Europę Środkowo- -Wschodnią, Genworth

Nowe wytyczne mają zagwarantować jednolite standardy sprzedaży pakietowej usług finansowych oferowanych przez instytucje ubezpieczeniowe, bankowe i instytucje rynku instrumentów finansowych. Wytyczne będą wspólnym mianownikiem dla sektorowych aktów prawa europejskiego, w szczególności dyrektywy w sprawie pośrednictwa ubezpieczeniowego (IMD II)3, dyrektywy w sprawie umów o kredyt związany z nieruchomościami mieszkalnymi4 oraz dyrektywy MiFID i MiFID II5. Krajowe organy nadzoru (m.in. Komisja Nadzoru Finansowego) są zobowiązane do zapewnienia stosowania wytycznych przez nadzorowane instytucje na zasadzie „stosuj lub wyjaśnij” (ang. comply or explain). Wczesna analiza zmian wynikających z wytycznych, jak i kierunków rozwoju prawa europejskiego oraz wymogów nadzoru finansowego, pozwoli na prawidłowe dostosowanie biznesu zarówno przez instytucje tworzące produkty finansowe, jak również dystrybutorów tychże produktów.

Co regulują wytyczne?

Nowe wytyczne znajdą zastosowanie w przypadku, gdy wspólna oferta obejmuje przynajmniej dwa produkty lub dwie usługi finansowe. Wytyczne określają standardy praktyk sprzedażowych w zakresie oferowania produktów finansowych. Praktyki sprzedażowe zostały podzielone na sprzedaż łączoną i sprzedaż wiązaną. Sprzedaż łączona (ang. bundled package) została zdefiniowana jako oferowanie pakietu produktów i/lub usług, gdy każdy z oferowanych produktów jest dostępny oddzielnie i konsument ma możliwość zakupu każdego z komponentów pakietu oddzielnie. Sprzedaż wiązana (ang. tied package) zgodnie z wytycznymi to oferowanie pakietu produktów i/lub usług, gdy przynajmniej jeden produkt oferowany w pakiecie nie jest dostępny oddzielnie dla konsumentów. Jak zostało wyjaśnione, komponentem pakietu jest produkt i/lub usługa, stanowiąca nierozłączną całość (np. produkt ubezpieczeniowy stanowiący zabezpieczenie spłaty kredytu w przypadku utraty pracy, niezdolności do pracy, hospitalizacji czy ciężkiego zachorowania, w których specjalizuje się firma Genworth).

Informacje o cenie i kosztach

Dystrybutorzy produktów łączonych lub wiązanych są zobowiązani zapewnić konsumentom informacje o cenie całego pakietu, jak i poszczególnych jego komponentów. Ponadto konsumenci powinni otrzymać jasne informacje o kosztach związanych z zakupem pakietu lub jego poszczególnych komponentów, takich jak opłaty administracyjne, opłaty prowizyjne, opłaty likwidacyjne lub związane z rozwiązaniem umowy w całości (w przypadku rezygnacji z całego pakietu) lub części (w przypadku rezygnacji z poszczególnego komponentu). Informacje o cenie i kosztach powinny być zapewnione konsumentom „odpowiednio wcześnie” przed zawarciem umowy, aby umożliwić podjęcie rozsądnej decyzji. Nie oznacza to jednak, że wzorem brytyjskich rozwiązań zabroniono zakupu produktu powiązanego z produktem podstawowym w dniu, kiedy zawierana jest umowa o produkt podstawowy (ang. point of sale ban).

Przykład: W przypadku sprzedaży na odległość, m.in. przez internet, informacje o ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI