Horyzonty Bankowości 2014: Innowacyjny nie musi znaczyć drogi Atomowe podejście do rozwoju systemów informatycznych

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

Wzorem zachodnich dojrzałych rynków bankowych, także nasz polski ulega konsolidacji. Przez ostatnich kilka lat byliśmy świadkami bardzo ciekawych i dynamicznych zmian - Raiffeisen połączył się z Polbankiem, BZ WBK z Kredyt Bankiem, Getin Bank wchłonął część Banku DnB NORD i DZ Banku, Nordea została kupiona przez PKO Bank Polski, BGŻ szykuje się do połączenia z BNP Paribas, niedawno skonsolidowały się marki BRE i Deutsche Banku. Pomimo tych konsolidacyjnych zmian na rynku wciąż walczy o swój kawałek tortu ponad 30 instytucji bankowych, oferując swoje produkty i usługi wszystkim możliwym segmentom i grupom klientów.

Kamil Pachuta

Innowacyjność – klucz do sukcesu Aby móc wyróżnić się na tak konkurencyjnym rynku i nadążyć za ciągle zwiększającą się świadomością i wymaganiami klientów, banki budują i wdrażają skomplikowane strategie, pozwalające im utrzymać pozycję rynkową albo zwiększyć przewagę względem konkurencji. Niewątpliwie jednym z kluczy do sukcesu w tych działaniach jest innowacyjność. Jeszcze niedawno sprawdzaliśmy saldo swojego rachunku, dzwoniąc na infolinię i planowaliśmy domowy budżet, uruchamiając finansometr. Dzisiaj rachunek za gaz płacimy robiąc mu zdjęcie, saldo sprawdzamy na karcie z wyświetlaczem, a za zakupy płacimy w sklepie smartfonem. Wszystkie te innowacje to sposoby banków na pozyskanie nowych klientów i utrzymanie starych. Niestety, innowacje są zazwyczaj bardzo kosztowne. Jest to szczególnie odczuwalne zwłaszcza teraz, kiedy budżety na rozwój systemów informatycznych wspierających procesy biznesowe konkurują wewnętrznie z wydatkami na rozwiązania potrzebne do spełnienia coraz bardziej restrykcyjnych regulacji nadzoru bankowego i przepisów prawa.

Konkurencyjny rynek, presja na szybkie wdrażanie innowacyjnych rozwiązań oraz wewnętrzne zabiegi o zasoby i budżety, stawiają przed bankowymi systemami informatycznymi (zarówno od strony funkcjonalnej, jak i architektonicznej) bardzo duże wymagania w zakresie ich elastyczności, szybkości wdrożenia oraz kosztów rozwoju i utrzymania. Dlatego dzisiejsze banki w coraz większym stopniu odchodzą od dużych, drogich w utrzymaniu, kompleksowych systemów informatycznych na rzecz rozwiązań modułowych – mniejszych, elastycznych, a przez to również tańszych.

Modułowość znaczy elastyczność ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na aleBank.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI