Horyzonty Bankowości 2013: Dryfowanie w nieznane

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

Technologia umożliwia bankowości rozwijanie się na skalę globalną, przekraczanie granic i oferowanie klientom produktów i usług zawsze i wszędzie, kiedy ten ich potrzebuje

Adam Żółw

Usługi bankowe ewoluują. Poziom rozwoju infrastruktury szerokopasmowej oraz bardzo duża liczba smartfonów i tabletów wykorzystywanych przez polskich klientów oznacza, że technologia nie stanowi obecnie żadnych technicznych barier w rozwoju innowacyjnych usług.

Obserwując rozwój rynku bankowości w Polsce, łatwo zauważyć, że zmiany zachodzą i zachodzić będą w sposób ewolucyjny. Uważam, że w dającej się przewidzieć przyszłości nie nastąpi rewolucja mogąca w krótkim czasie diametralnie zmienić obraz polskiej bankowości. Oczywiście nowe technologie powodują stopniowe zmiany w sposobie korzystania z usług bankowych. Jeszcze kilka lat temu istniał wyraźny podział na banki tradycyjne i wirtualne, ale od tego czasu możemy zaobserwować stopniowy proces zacierania się różnic pomiędzy tymi dwoma modelami bankowości. Z jednej strony banki tradycyjne, te z rozległą siecią oddziałów, pojawiają się w świecie wirtualnym coraz częściej i coraz bardziej energicznie. W zasadzie wszystkie znaczące instytucje oferują pełne spektrum usług dostępnych przez internet. W tym samym czasie zmienia się rola placówek bankowych, stopniowo w oddziałach ograniczane są czynności transakcyjne, które klient może wykonać szybciej samodzielnie, a znaczenia nabierają usługi doradcze niezbędne do skutecznej sprzedaży bardziej skomplikowanych produktów. Ten trend w następnych latach na pewno będzie się pogłębiał, tradycyjne banki będą coraz więcej działalności przenosić do kanałów elektronicznych – twierdzi Roman Tyszkowski, dyrektor Departamentu Architektury ING Bank Śląski

Wirtualny oddział – ewolucja czy rewolucja

Janusz Tomiczek
prezes Alfavox Sp. z o.o. – producenta i dostawcy zaawansowanych rozwiązań teleinformatycznych, w tym modułów wirtualnego oddziału

Z punktu widzenia XX stulecia moglibyśmy mówić o rewolucji, natomiast XXI w. wprowadził gigantyczne przyspieszenie w zakresie rozwoju technologii składającej się na całościowe rozwiązanie wirtualnego oddziału, co wskazuje na przyspieszoną – ale ewolucję. Dobrze wiemy, że człowiek od dawna starał się rozwiązywać sprawy na odległość, już w zamierzchłych czasach posługiwał się posłańcem, później była poczta, telefon, faks, radio, internet. Wirtualny oddział banku jest więc realizacją pierwotnych potrzeb i oczekiwań klienta, które narastały w czasie, były szczątkowo zaspokajane i przeewoluowały do formy kompleksowego rozwiązania, które obecnie wyznacza nowe trendy bankowości. Wirtualny oddział bazujący na technologii video contact center daje człowiekowi gwarancję załatwiania wszystkich spraw natychmiast, ze strony WWW, w czasie jednego połączenia z bankiem, w sposób bezpieczny i wygodny, z poziomu swojej kanapy, za pośrednictwem różnych dostępnych kanałów komunikacji, także z urządzenia mobilnego

Trzecia fala

Dotychczasowa bankowość internetowa służyła prezentacji informacji dotyczących finansów i zapewnieniu dostępu do narzędzi. Nowa koncepcja „bankowość 3.0” ma te informacje organizować i dostarczać spersonalizowaną wiedzę oraz rekomendacje, aby klient nie tylko miał dostęp do swoich finansów, ale możliwie najefektywniej nimi zarzą...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI