Horyzonty Bankowości 2013: Docierając do kluczowego klienta
Z Dariuszem Ossowskim, Remigiuszem Wiśniewskim i Rafałem Grażewiczem z Atos IT Services rozmawia Maciej Krzysztofowicz.
Przed jakimi wyzwaniami technologicznymi stoi dziś sektor bankowy?
Dariusz Ossowski: Na pierwszym miejscu postawiłbym wyzwania o długoterminowym charakterze operacyjnym. Dalekosiężny wpływ na sytuację ma kryzys, ale istnieje też ciągła potrzeba zwiększenia efektywności operacyjnej i zarządzanie ryzykiem. Banki muszą myśleć o procesach i strategii, a trzeba pamiętać, że są coraz bardziej uzależnione od wymagań regulacyjnych. Wyzwań o charakterze politycznym, społecznym i ekonomicznym dziś nie brakuje. Żyjemy w czasach, gdy jedynym stałym elementem są zmiany i brak stabilności. Takim przykładem są konsolidacje i przejęcia o charakterze ekonomicznym. Istotnym czynnikiem jest także kryzys euro i zaburzenia w skali globalnej. Wyzwaniem jest nawet polityka proekologiczna oraz protekcjonizm.
A jakie są wyzwania społeczne?
Remigiusz Wiśniewski: Zmienia się postawa pracowników wobec pracodawców. Ledwie na rynku pracy pojawiło się pokolenie Y, a już dorasta nieustannie podłączone pokolenie Z, które oczekuje znacznie większej równowagi między życiem zawodowym i prywatnym, a jednocześnie dużego wpływu na miejsce pracy. Młodzi ludzie mają zupełnie inną wizję świata, wyznaczoną przez internet, Facebooka czy Twittera. Nawykli już do publikowania informacji i wzajemnego konsultowania jej treści, zamiast zasięgania rady u autorytetów. Żeby wykorzystać ich potencjał, pracodawcy będą musieli zmienić nie tylko model zarządzania zasobami ludzkimi, ale również model funkcjonowania przedsiębiorstwa. Konieczne będzie zapewnienie możliwości kolaboracji w różnych, niekoniecznie formalnych grupach oraz swobody wymiany wiedzy i informacji przez różne kanały komunikacji. Ważna też będzie duża elastyczność zarówno w zakresie możliwości wykorzystania prywatnych urządzeń w pracy, jak i dostępu do zasobów korporacyjnych z domu czy innego miejsca poza biurem. Oczywiście to też oznacza wymierne korzyści dla przedsiębiorstwa – proszę zwrócić uwagę, że pozyskiwanie informacji za pośrednictwem sieci społecznościowej jest szybsze niż przy wykorzystaniu tradycyjnych metod.
Jak to wygląda z perspektywy sektora bankowego?
D.O.: Rosnąca konkurencja i uwarunkowania społeczno-kulturowe powodują konieczność dostosowania oferty do potrzeb klienta. Trzeba być we właściwym miejscu i czasie, z właściwym produktem skrojonym dla właściwego odbiorcy. Takim wyzwaniem są mobilne płatności, bo w końcu każdy ma telefon, a bank niekoniecznie musi być tą stroną, która będzie czerpać korzyści z tej technologii. Dlatego instytucje muszą to uwzględniać w swojej strategii, by być konkurencyjne wobec nowych graczy na rynku, jakimi są firmy telekomunikacyjne i sieci detaliczne. Szczególnie groźnymi rywalami będą telekomy, które przeżywają kryzys ze względu na drenaż rynku i muszą rozszerzać swoje modele biznesowe. Oprócz tego wyzwaniem dla sektora bankowego będą płatności przez chmurę – teren dotychczas słabo eksplorowany.
Jak technologia, która ...
Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:
- zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
- wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
- wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
- zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.
Uwaga:
- zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
- wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).
Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:
- bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI