GUS: sprzedaż detaliczna w cenach stałych w czerwcu 2020 r. była niższa niż przed rokiem o 1,3%

GUS: sprzedaż detaliczna w cenach stałych w czerwcu 2020 r. była niższa niż przed rokiem o 1,3%
Źródło: GUS
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Sprzedaż detaliczna w cenach stałych w czerwcu 2020 r. była niższa niż przed rokiem o 1,3% (wobec wzrostu o 3,7% w czerwcu 2019 r.). W porównaniu z majem 2020 r. miał miejsce wzrost sprzedaży detalicznej o 8,4%. W okresie styczeń-czerwiec 2020 r. sprzedaż zmalała r/r o 5,2% (wobec wzrostu o 6,2% w 2019 r.)

@_Jakub_Borowski Czerwcowe dane o sprzedaży wskazują na stopniowo wygasający negatywny wpływ pandemii #COVID19 na popyt konsumpcyjny #Sprzedaż Detaliczna #CreditAgricole @GUS_STAT

Sprzedaż detaliczna towarów według rodzajów działalności przedsiębiorstwa

W czerwcu 2020 r. w porównaniu z analogicznym okresem 2019 r. sprzedaż detaliczna (w cenach stałych) spadła w większości prezentowanych grup.

Zmniejszenie sprzedaży odnotowano w następujących grupach o znaczącym udziale w sprzedaży detalicznej „ogółem”:

paliwa stałe, ciekłe i gazowe (o 10,9%);

„pojazdy samochodowe, motocykle, części (o 6,4%);

„pozostałe” (o 6,3%);

„żywność, napoje i wyroby tytoniowe” (o 5,0%).

Źródło: GUS
Źródło: GUS

Spośród grup o mniejszym udziale w sprzedaży detalicznej „ogółem” największy spadek odnotowano w grupie:

„farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny” (o 8,6%).

Wzrost sprzedaży wykazały natomiast:

podmioty handlujące meblami, rtv, agd (o 16,1%)

oraz jednostki zaklasyfikowane do grupy „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” (o 6,1% ).

Sprzedaż w sieci

W czerwcu br. w porównaniu z poprzednim miesiącem odnotowano spadek wartości sprzedaży detalicznej przez Internet  w cenach bieżących (o 7,5%).

Udział tej sprzedaży spadł z 9,1% w maju br. do 7,7% w czerwcu br. Spadek udziału sprzedaży przez Internet wykazały m.in.: przedsiębiorstwa zaklasyfikowane do grupy „tekstylia, odzież, obuwie” (z 26,8% przed miesiącem do 19,5%), a także podmioty z  grup „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” (odpowiednio z 25,2% do 21,8%) oraz „meble, rtv, agd” (z 15,6% do 14,1%).

-W sumie czerwcowe dane o sprzedaży wskazują na stopniowo wygasający negatywny wpływ pandemii COVID-19 na popyt konsumpcyjny – pisze w swoim komentarzu Jakub Borowski, główny ekonomista Credit Agricole Bank Polska.

-Oczekujemy, że w lipcu roczna dynamika sprzedaży, wspierana przez przesunięcia w strukturze konsumpcji związane ze zwiększeniem turystyki krajowej kosztem turystyki zagranicznej oraz dalszą poprawę nastrojów konsumenckich, ukształtuje się na dodatnim poziomie – przewiduje Jakub Borowski.

-W czerwcowych danych zauważamy ogólny spadek zainteresowania zakupami online (powracający na starą ścieżkę) – pisze ekspertka Konfederacji Lewiatan, Sonia Buchholtz.

I dodaje: – Bez niespodzianki, konsumenci rezygnują przede wszystkim z zakupów tą drogą żywności oraz farmaceutyków (przy czym warto podkreślić, że to relatywnie słabe kategorie w całości sprzedaży). Najbardziej rozpowszechnione kategorie nabywane przez internet (odzież i obuwie, książki, w mniejszym stopniu również wyposażenie wnętrz) wracają do wzorców z 2019 roku.

Stąd wnioskujemy, że pandemia nie zmieniła znacząco przyzwyczajeń zakupowych Polaków, a jedynie stworzyła możliwość bezpieczniejszej wymiany w strategicznym okresie – konkluduje Sonia Buchholtz.

Źródło: Główny Urząd Statystyczny / GUS, Credit Agricole Bank Polska S.A., Konfederacja Lewiatan