Gorączka na rynku kredytów hipotecznych, ale firmy niechętnie zaciągają nowe kredyty

Gorączka na rynku kredytów hipotecznych, ale firmy niechętnie zaciągają nowe  kredyty
Źródło: ZFPF
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
W II kwartale tego roku wartość kredytów hipotecznych udzielonych przy wsparciu ekspertów finansowych należących do Związku Firm Pośrednictwa Finansowego (ZFPF) i firmy Open Finance po raz pierwszy w historii przekroczyła 11 mld zł. Oznacza to wzrost aż o 28% w stosunku do poprzedniego kwartału. Znaczącą poprawę widać również w sprzedaży kredytów gotówkowych, która była udziałem ZFPF i OF - wzrost o 29% (tj. 156 mln zł) kw./kw. Jedynie firmy wciąż są ostrożne w zakresie zaciągania nowych kredytów i ich wartość (550 mln zł) była zbliżona do poziomu z I kw. 2021 r.

W II kw. 2021 r. eksperci finansowi ZFPF (i firmy OF) pośredniczyli w udzieleniu kredytów mieszkaniowych o rekordowej wartości przeszło 11,6 mld zł. Jest to kolejny kwartał, który pokazuje tendencję wzrostową, jeżeli chodzi o zakup nieruchomości z pomocą kredytów, które są udzielane przy wsparciu najważniejszych pośredników finansowych obecnych na naszym na rynku.

Kredyty hipoteczne – jest ich więcej, ale będą droższe

Według ekspertów ZFPF, w kolejnych miesiącach istotny wpływ na zainteresowanie kredytami hipotecznymi będzie miał program „Mieszkanie bez wkładu własnego”, a także możliwie podwyżki stóp procentowych i w konsekwencji stawki WIBOR, co oznacza wyższe miesięczne raty kredytu.

Paweł Komar, Przewodniczący Rady Nadzorczej ZFPF, Prezes Zarządu Notus Finanse: – Rynek kredytów hipotecznych pomimo pandemii rośnie bardzo dynamicznie. Cieszy fakt, że w całości sprzedaży rośnie udział największych pośredników działających na naszym rynku, zrzeszonych w ZFPF. To dobry trend, który pokazuje, że klienci są świadomymi konsumentami i wybierają częściej niezależnych ekspertów niż doradców bankowych, dzięki czemu mają pewność, że dostają najlepszą możliwą ofertę.

Kredyty firmowe – stabilizacja poniżej poziomu sprzed Covid-19

W II kw. 2021 r. wartość kredytów dla firm udzielonych przez członków ZFPF (i OF) osiągnęła blisko 550 mln. Jest to delikatna poprawa względem poprzedniego kwartału (o niecałe 6 mln). Jednak wartość kredytów firmowych wciąż nie wróciła do poziomu sprzed pandemii.

Adrian Jarosz, Prezes Związku Firm Pośrednictwa Finansowego, Prezes Zarządu Expander Advisors: – Firmy wciąż są bardzo ostrożne i biorą pod uwagę, że może pojawić się kolejna fala zachorowań, a wraz z nią różnego rodzaju ograniczenia w działalności. Jeśli nie pojawią się w najbliższym czasie nowe ograniczenia związane z sytuacją epidemiologiczną w naszym kraju, to jest szansa na to, że w ciągu kliku kwartałów sytuacja na tym rynku powinna wrócić do normy.

Dominik Skrzycki, Wiceprezes Zarządu ZFPF, mFinanse:  Zapowiadany przez ekspertów wzrost PKB na poziomie nawet przewyższającym 5% w bieżącym roku i stosunkowo dobra sytuacja płynnościowa przedsiębiorców, daje nadzieje na ich większy apetyt na finansowanie zewnętrzne związane z inwestycjami i zapewnieniem dalszego rozwoju firm. To z kolei powinno przełożyć się również na wyższe wolumeny sprzedaży kredytów z udziałem pośredników w kolejnych miesiącach.

Kredyty gotówkowe – czy sprzyja im inflacja?

Łączna wartość kredytów gotówkowych udzielonych przy wsparciu ekspertów ZFPF (i OF) w II kw. 2021 r. roku wyniosła 694 mln zł, czyli prawie o 160 mln zł (29%) więcej w porównaniu do poprzedniego analizowanego okresu. Wzrosty były możliwe, dzięki poprawie sytuacji epidemiologicznej w naszym kraju, która z kolei wpłynęła na politykę banków – złagodzenie restrykcji przy udzielaniu kredytów.

Dominik Skrzycki, Wiceprezes Zarządu ZFPF, mFinanse: – Gdy weźmiemy pod uwagę wolumeny osiągane przez pośredników ZFPF (i OF) przed pandemią (2019 rok), to wciąż możemy zauważyć, że sprzedaż kredytów gotówkowych nie wróciła w pełni na swoje dawne tory.  Kolejne miesiące powinny pokazać dalszy, stabilny wzrost sprzedaży kredytów gotówkowych w odpowiedzi na rosnący popyt konsumentów i ożywienie gospodarcze.

Paweł Komar, Przewodniczący Rady Nadzorczej ZFPF, Prezes Zarządu Notus: – Ten segment rynku zaczyna się odradzać. Mamy w Polsce dużą konsumpcję w połączeniu z wysokim wskaźnikiem inflacji, dlatego rynek consumer i retail bankingu wraca do formy sprzed pandemii, o czym świadczy wiele wskaźników sprzedażowych w e-comerce jak i klasycznej stacjonarnej sprzedaży. Konsumenci decydują się pożyczać więcej, ponieważ ceny dóbr i usług wzrastają. Widać to wyraźnie, analizując wyniki sprzedaży ZFPF (oraz OF) za II kw. tego roku.

Źródło: ZFPF