Ghelamco wybuduje nowy stadion narodowy w stolicy Belgii

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Innowacyjna koncepcja Eurostadium stworzona przez firmę Ghelamco zwyciężyła w publicznym przetargu - Bruksela zyska nową arenę do sportowych rozgrywek na ponad 60 tysięcy widzów z nowoczesną infrastrukturą, doskonale rozplanowaną komunikacją i spójną koncepcją otoczenia. Nowy stadion w stolicy Belgii będzie gościł m.in. piłkarski turniej EURO 2020.

Projekt przedstawiony przez firmę Ghelamco wygrał przetarg na jeden z najważniejszych obiektów sportowych Belgii – nowoczesny stadion narodowy gdzie rozgrywane będą między innymi mecze turnieju EURO 2020. Ghelamco, mając na uwadze takie wartości, jak funkcjonalność, ekologię i bezpieczeństwo, stworzyło spójną wizję wielofunkcyjnego i zrównoważonego obszaru miejskiego, obejmującego stadion sportowy, centrum innowacji, 11-hektarowy park oraz zintegrowaną komunikację, pozwalającą sprostać wyzwaniom, jakim jest zapewnienie odpowiedniej przepustowości pojazdów i łączności z innymi częściami miasta.

Eurostadium zapewni miejsca dla 60 250 widzów, w tym 6 550 miejsc w lożach VIP oraz 250 miejsc dla osób niepełnosprawnych. Pięć poziomów nadziemnych z efektownym zadaszeniem połączone jest z obszerną częścią podziemną. Trzy pierwsze piętra o powierzchni 86 000 m2 przeznaczono dla gości obiektu, natomiast dwa ostatnie piętra o funkcji biurowej staną się w przyszłości siedzibą dla firm i organizacji działających w obszarze sportu. Lekka, szklana fasada obiektu zapewni doskonały widok z zewnątrz na płytę stadionu. Ponadto na jednym z poziomów elewację wypełnia pas monitorów LED, tworzących ogromnych rozmiarów ekran. Projekt stadionu zapewni bardzo wysoki poziom bezpieczeństwa i wydajną ewakuację – droga każdego z gości do schodów ewakuacyjnych nie przekroczy 20 kroków, czas opuszczenia obiektu w sytuacji zagrożenia wyniesie nie więcej niż 10 minut.

Trzypoziomowy podziemny parking na 500 miejsc dla autobusów oraz na 12 000 miejsc dla samochodów osobowych będzie doskonale skomunikowany z drogami dojazdowymi, dzięki specjalnie zaprojektowanym, wielopoziomowym i wielopasowym trasom pozbawionym skrzyżowań. Innowacyjny projekt komunikacji, zaproponowany przez Ghelamco wyeliminuje korki zarówno na przyległej autostradzie jak i w strefach parkowania, znacznie podnosząc przepustowość, oraz ograniczy poziom hałasu.

150409.Ghelamco.stadion.01.400x

150409.Ghelamco.stadion.02.400x

Rozwiązania zaprojektowane w obiekcie pozwolą na osiągniecie zerowego bilansu energetycznego. Budynki będą wykorzystywać wyłącznie zielone źródła energii, czerpiąc z najbliższego otoczenia. Z drugiej strony zastosowane będą rozwiązania minimalizujące jej zużycie. Ghelamco, w celu zapewnienia innowacyjnych rozwiązań, nawiązało współpracę z wiodącymi ośrodkami rozwoju nowoczesnej technologii, m.in. z Uniwersytetem w Gandawie oraz belgijskim centrum badawczym VITO.

Prace nad projektem Eurostadium trwały 12 miesięcy, a do współpracy firma Ghelamco zaprosiła najlepszych specjalistów. Zespół projektowy stworzyli eksperci ze studia architektonicznego M. & J-M. Jaspers – J. Eyers & Partners, projektanci z niemieckiej pracowni Gerkan, Marg und Partner, wybitny architekt Andrew Bromberg z międzynarodowej firmy architektonicznej Aedas, specjaliści z pracowni architektury krajobrazu Wirtz International Landscape Architects, oraz Przemysław „Mac” Stopa z polskiego studia Massive Design. Doświadczenie w zakresie budowy tego typu obiektów firma Ghelamco zdobyła m.in. w ramach realizacji kompleksu Ghelamco Arena w Gandawie, stadionu na 22.000 widzów wraz z obiektami o funkcjach biurowych, handlowych i rekreacyjnych, docenionego przez środowisko piłkarskie i wielokrotnie nagradzanego, m.in. tytułem Stadionu Roku w 2013 r.

150409.Ghelamco.stadion.03.267x

Marta Gryglewicz