Fundacja Polska Bezgotówkowa otwiera portal edukacyjny

Fundacja Polska Bezgotówkowa otwiera portal edukacyjny
Źródło: aleBank.pl
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
O portalu gotowibezgotówkowi.pl, który w czerwcu uruchamia Fundacja Polska Bezgotówkowa rozmawiamy z dr Pawłem Widawskim, wiceprezesem zarządu Fundacji, podczas IX Cashless Congress.

Robert Lidke: Fundacja Polska Bezgotówkowa powołuje do życia portal edukacyjny, jaki jest powód tej inicjatywy?

Dr Paweł Widawski: Fundacja zajmuje się promocją obrotu bezgotówkowego i dotychczas koncentrowaliśmy nasze działania komunikacyjne, marketingowe na przedsiębiorcach. To był i jest nasz wiodący cel ‒ zwiększenie liczby terminali płatniczych na polskim rynku.

Naszą główną grupą docelowa byli przedsiębiorcy. Natomiast to się zmienia, ponieważ zgodnie ze strategią Fundacji na lata 2021‒2025  mamy nowe cele. Takimi celami jest właśnie edukacja konsumentów, działanie na rzecz redukcji wykluczenia finansowego, płatniczego i pewnego rodzaju transformacja cyfrowa konsumentów.

Dlatego rozpoczęliśmy szeroko zakrojone działania skierowane właśnie do konsumentów. Aktualnie trwa pierwsza nasza kampania szeroko zasięgowa.

Ale kolejny krok, jaki jest przed nami, to uruchomienie jeszcze w tym miesiącu, w czerwcu portalu edukacyjnego, który ma celu budowanie lepszej świadomości w zakresie płatności bezgotówkowych, cyfrowych finansów, świadomości w zakresie oszczędzania, cyberbezpieczeństwa.

Chcemy edukować Polaków i uznaliśmy, że taki kanał będzie bardzo efektywny. Jednocześnie zaprojektowaliśmy nasz portal, który będzie funkcjonował pod nazwą „gotowibezgotówkowi.pl”, tak aby trafiał do różnych grup docelowych.

Z jednej strony do osób, które są wykluczone płatniczo i finansowo w sposób twardy, czyli takich, które w ogóle nie mają karty płatniczej, ale być może mają rachunek bankowy.

Druga grupa to ci, którzy są miękko wykluczeni, czyli mają rachunek bankowy, mają kartę, ale bardzo rzadko z niej korzystają.

Inna ważna grupa w ramach całej struktury grup docelowych to są  grupy wpływu, czyli bliscy osób wykluczonych. Na przykład wnuki względem osób starszych, czy też nauczyciele względem osób młodszych.

Dla tych grup mamy specjalne sekcje, które w odpowiedni sposób, odpowiednim językiem docierają właśnie do tych osób. Także na start na portalu będzie można znaleźć kilkadziesiąt artykułów, również materiały wideo, materiały edukacyjne, różnego rodzaju poradniki, które będą miały na celu wsparcie edukacji finansowej Polaków. 

Będziemy tłumaczyć różne zawiłości regulacyjne, prawne tak, aby wszelkiego rodzaju aspekty były wyjaśniane w sposób prosty, przejrzysty, a często obrazowy

Wiemy, że to jest praca organiczna, praca, która wymaga czasu, dużego zaangażowania i dużej determinacji, ale uznaliśmy, że musimy zrobić pierwszy krok.

Takiego miejsca w polskim Internecie dzisiaj nie ma, w którym można by znaleźć kompleksowe informacje w zakresie nowoczesnych finansów w sposób bardzo prosty, przystępny i skierowany właśnie do grup wykluczonych.

Czyli to będą informacje bardzo praktyczne, będzie można się nauczyć posługiwać nowymi urządzeniami, nowymi technologiami, aplikacjami i będą Państwo też uświadamiać, jakie niebezpieczeństwa, problemy z tym się wiążą?

‒ Tak, ponieważ mamy różne grupy docelowe, to materiały będą tak zbudowane, aby do nich odpowiednio dotrzeć. Materiały dla osób wykluczonych płatniczo w sposób twardy będą bardzo proste i będą przekonywały do tego, aby w ogóle wejść w świat płatności bezgotówkowych.

Oczywiście tym bardziej zaawansowanym będziemy opowiadać o nowinkach, o nowych technologiach tak, aby jeszcze głębiej weszli w nie i korzystali z takich rozwiązań, jak chociażby  płatności mobilne, płatności przy użyciu innych urządzeń, np. zegarka.

Będziemy tłumaczyć różne zawiłości regulacyjne, prawne tak, aby wszelkiego rodzaju aspekty były wyjaśniane w sposób prosty, przejrzysty, a często obrazowy.

Czy Fundacja będzie miała w tej działalności sprzymierzeńców? Wiadomo, że w tym momencie szereg banków zainteresowało się edukacją ekonomiczną, Narodowy Bank Polski też ma swoje pomysły, także KNF ostatnio zwróciła uwagę na potrzebę edukacji ekonomicznej Polaków.

‒ Budowanie partnerstw będzie kolejnym etapem naszej działalności, wpisanym w promowanie samego portalu. Prowadzimy już teraz rozmowy z Bankowym Centrum Cyberbezpieczeństwa, które funkcjonuje przy Związku Banków Polskich.

Chcemy bowiem także mocno skupić się na zagadnieniach dotyczących bezpieczeństwa i potrzebujemy partnera, który ma w tym zakresie bardzo dużą wiedzę. 

Będziemy szukać kolejnych partnerstw i biorąc pod uwagę niekonkurencyjny charakter naszego serwisu wierzę, że wiele instytucji, organizacji będzie chciało wspólnie zjednoczyć siły tak, aby edukować efektywnie Polaków w tym obszarze.

Źródło: aleBank.pl