Forum Usług Płatniczych: Dariusz Marcjasz – Program przykuwa uwagę

Forum Usług Płatniczych: Dariusz Marcjasz – Program przykuwa uwagę
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Program płatności bezgotówkowych, który jest skierowany do urzędów marszałkowskich, miast, gmin jest liderowany przez Ministerstwo Rozwoju, a koordynuje go Krajowa Izba Rozliczeniowa oraz Fundacja Cyberium.

Program płatności bezgotówkowych, który jest skierowany do urzędów marszałkowskich, miast, gmin jest liderowany przez Ministerstwo Rozwoju, a koordynuje go Krajowa Izba Rozliczeniowa oraz Fundacja Cyberium.

W tym programie chcielibyśmy, aby każdy z urzędów, które wymieniłem miał równoważny dostęp do płatności bezgotówkowych, jak i do gotówki. Równoważny dostęp oznacza, że może korzystać z kart płatniczych, ale również z płatności telefonem komórkowym – my udostępniamy aplikację Webos pay by net.

Zobacz i posłuchaj rozmowy na naszym kanale aleBankTV na YouTube albo na końcu artykułu

Możemy powiedzieć o pierwszych sukcesach tego programu. Wystartował on w kwietniu tego roku i po sześciu miesiącach widzimy, że ponad jedna trzecia urzędów zgłosiła się do nas wypełniając odpowiednie aplikacje w internecie. Operacyjnie jest już 660 urzędów, które do tego programu weszły. Widzimy, szczególnie w ostatnim miesiącu, że transakcyjność programu wzrosła o jedną trzecią, czyli mamy duże przyrosty. Widzimy w związku z tym, że popularyzacja programu, chociażby w miejscach, gdzie został wdrożony jest coraz wyższa i ludzie mieszkający w danym regionie zauważają, że program istnieje i przekonują się co do płatności bezgotówkowych.

Są trzy czynniki. Pierwszy to wygoda – zmieniamy procesy, możemy płacić telefonem komórkowym bezpośrednio przy punkcie obsługi klienta, stąd wygoda dla klienta i urzędu ponieważ płatność jest dokonana bezpośrednio w miejscu, do którego klient zawitał.

Druga rzecz to swego rodzaju wizerunek dla każdego z tych urzędów. Urzędy wiedzą i przyjmują to, że faktycznie dziś możemy powiedzieć, że oprócz tego, że gdzieś korzystają klienci z dziećmi z punktów, w których dzieci mogą się pobawić, jednocześnie wizerunek urzędu jest taki, że zapłacić możesz albo telefonem komórkowym, albo kartą płatniczą – jesteśmy innowacyjni, jesteśmy dla ciebie i nie myślisz o tym drogi kliencie, że jak masz przyjść do urzędu to zastanawiasz się gdzie po drodze jest bankomat. Po trzecie jak płacę gotówką to zastanawiam się czy jak dam 100 zł to czy druga strona będzie miała wydać. Jeśli chodzi o płatności bezgotówkowe, żadna ze stron się nie zastanawia.

Trzecia kwestia – program jest bezpłatny – dla urzędów, dla klienta. To oznacza, że jeżeli pierwsze dwa czynniki nie przekonują, to ten na pewno przekona.

Zaczynamy drugą fazę wdrożenia płatności bezgotówkowych od konkursu. Będzie polegał na tym, że urząd będzie walczył o pewne pakiety – sportowe, edukacyjne dla szkół, albo pakiety użyteczne dla szkół, typu komputery. Tutaj klient końcowy: dzieci, rodzice dzieci poczują, że dzięki temu, że mój urząd wszedł do konkursu, my – lokalna społeczność, mamy pewien benefit, profit z tego, że faktycznie żyjemy w świecie cyfrowym.