Kongres Forum Technologii Bankowych. Jak będzie wyglądać bankowość jutra?

Kongres Forum Technologii Bankowych. Jak będzie wyglądać bankowość jutra?
Fot. ZBP/Karol Zapała
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
W Polsce przybywa klientów bankowości internetowej i mobilnej. Wraz z rosnącą grupą "bankujących" w ten sposób, zmienia się również oferta banków, a także cały rynek usług finansowych, na który coraz śmielej wchodzą nie tylko bankowi gracze. Bez zmian pozostaje jedno: dla klientów, nie ważne w jaki sposób korzystających z usług finansowych, na pierwszym miejscu pozostają nadal kwestie bezpieczeństwa.

Michał Macierzyński z PKO BP: rozwijać będą się zwłaszcza usługi zaufania #ForumTechnologiiBankowych #FTB #FTB2018 #banki #PKOBP #IdeaBank @PKOBP @IdeaBankSA

Ok. 16 milionów Polaków aktywnie korzysta w bankowości internetowej, pokazują dane Związku Banków Polskich.

Zobacz raport NetB@ank – IV kwartał 2017 >>>

Jak mówił w czasie panelu „Nowe spojrzenie na customer experience” na Forum Technologii Bankowych Michał Macierzyński, dyrektor Departamentu Usług Cyfrowych w PKO Banku Polskim, oznacza to, że obecnie klientami bankowości internetowej jest mniej więcej połowa dorosłych Polaków ze wszystkich korzystających z usług banków.

– Nie wszyscy klienci korzystają jednak z komórki – podkreślał ekspert.

Oddziały banków nie odchodzą jeszcze do lamusa

Pomocne w pozyskiwaniu nowych klientów bankowości mobilnej okazują się nadal oddziały banków, mówił Michał Macierzyński.

– Mniej więcej 500 tys. naszych klientów, którzy korzystają z aplikacji mobilnej IKO to są klienci pozyskani przez oddziały, gdzie doradca pokazał i wytłumaczył jej działanie – mówił ekspert PKO BP. – Mielibyśmy duży problem, żeby pozyskać tych klientów tylko za pomocą samej aplikacji mobilnej – dodał.

Czytaj także: Adam Marciniak z PKO BP Liderem Cyfryzacji Sektora Bankowego 2018 >>>

Rozwój usług zaufania

Zdaniem eksperta PKO BP w Polsce w przyszłości bankowość mobilna będzie się oczywiście rozwijać. Dotyczyć to będzie zwłaszcza tzw. usług zaufania. Potwierdzenie tożsamości klienta następować będzie za pośrednictwem podpisu przechowywanego w chmurze. Dzięki temu np. zawarcie umowy leasingowej czy finalizacja zakupu samochodu możliwa będzie bez wychodzenia z domu.

– Jeżeli my jako sektor do tego doprowadzimy, to będzie gwałtowny impuls rozwoju dla polskiej gospodarki elektronicznej. Będzie można zmieniać dostawcę prądu, usług telekomunikacyjnych czy bankowych, tak jak teraz to już jest możliwe, nie ruszając się z domu. To jest kierunek na najbliższe kilka lat – mówił Michał Macierzyński.

Czytaj także: Kongres Forum Technologii Bankowych 2018. Zwrot w kierunku klienta >>>

Bezpieczeństwo nadal najważniejsze

Wraz z rozwojem usług bankowości mobilnej i internetowej na znaczeniu zyskiwać będą również kwestie bezpieczeństwa, które są dla klientów banków najważniejsze, podkreślał w czasie dyskusji na Forum Technologii Bankowych Konrad Kniaź, dyrektor Departamentu Jakości i Obsługi Klienta w Idea Banku.

– Jeśli spytamy, czego klienci oczekują od banków, to na pierwszym miejscu pojawi się bezpieczeństwo. To może być pewną barierą również dla start-upów, która spowoduje, że odpływ klientów do nich nie będzie na tak dużą skalę – mówił ekspert.

Czytaj także: Jak banki i inne instytucje monetyzują informacje o nas?

Jak zauważył Konrad Kniaź, zapewnienie bezpieczeństwa klientom nie musi oznaczać tworzenia skomplikowanego systemu hasłowego, wymagającego wpisywania pięciu PIN-ów i potwierdzania operacji SMS-em.

– Możemy skorzystać z technologii i np. umożliwić klientowi logowanie się czy autoryzację za pomocą biometrii, czy to głosowej, czy biometrii twarzy – mówił ekspert Idea Banku.

Jego zdaniem w przyszłości będziemy obserwować także kolejny istotny trend, mianowicie łączenie się start-upów z bankami, na czym skorzystają obydwie strony, ale także klienci.