Forum Technologii Bankowości Spółdzielczej 2018 – Reminiscencje: Wizja rozwoju technologii informatycznych w bankach spółdzielczych

Forum Technologii Bankowości Spółdzielczej 2018 – Reminiscencje: Wizja rozwoju technologii informatycznych w bankach spółdzielczych
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Pociąg zmian regulacyjnych nie zwalnia tempa, tylko w tym roku zaczną obowiązywać nowe wymogi wynikające z regulacji STIR, RODO, split payment czy PAD. Już teraz intensywnie zaplanowany pod tym kątem jest też rok 2019: PSD2 - zakładająca rewolucję sektora płatności, jaki znamy, nie tylko dla bankowości spółdzielczej, ale też banków komercyjnych, podmiotów sektora e-commerce itp. Należy też mieć na uwadze zapowiedzianą już nowelizację ustawy o STIR rozszerzającą zakres raportowanych danych.

Ziemowit Stempin
Wiceprezes zarządu SGB- Banku S.A. odpowiedzialny za informatykę,
rozwój oferty produktowej, bankowość internetową,
mobilną oraz karty, a także obszary kredytów i rozliczeń.
W poprzednich latach kierował Departamentem Produktów Bankowych i Departamentem Relacji SGB-Banku.
Absolwent prawa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Z bankowością związany od 1995 r.

Poza wymogami regulacyjnymi, pojawiają się coraz to nowe obszary technologiczne wchodzące na rynek bankowy, które stają się nieoczywistym obszarem konkurencji między bankami. Mam tu na myśli chociażby powszechne już, jak się wydaje, wykorzystanie big data w bankowości, wspierane coraz częściej mechanizmami sztucznej inteligencji. Coraz śmielej wykorzystywana w bankowości jest sztuczna inteligencja. Oczywiście można twierdzić, że na razie w dość niszowych obszarach czy zamkniętych środowiskach pilotażowych. Nie da się jednak tego trendu nie dostrzegać. O ile z koniecznością spełnienia wymagań regulacyjnych nie możemy dyskutować i trudno tu, poza PSD2, upatrywać szansy na wykorzystanie ich w sposób biznesowy, nowe trendy w technologiach dają szansę na wykorzystanie ich wprost w działalności biznesowej. Jest to o tyle ciekawe, że daje szansę, by ciągle postrzegane jako centrum kosztów zaplecze bankowe (tzw. back office) mogło przyłożyć się do zwiększenia działalności biznesowej i relacji z klientami (tzw. front office). Wypełnienie wszystkich tych obszarów wymaga oczywiście zasobów, przede wszystkim jednak potrzebni są ludzie, którzy rozumieją te zmiany i są w stanie dostrzec ich potencjał i wykorzystać w codziennej działalności banku. Wymaga to od banków, po raz kolejny, by silnie angażować zaplecze, zamiast koncentrować się na działalności biznesowej. Przy określonej liczbie osób w zespole, naturalne jest, że banki spółdzielcze, mając do wypełnienia wymogi regulacyjne, rozwój działalności biznesowej i prace rozwojowe nad nowymi technologiami, największe siły zaangażują w dwa pierwsze obszary. SGB-Bank S.A., jako bank zrzeszający, wspiera banki spółdzielcze SGB we wszystkich trzech obszarach, realizując ideę centrum usług wspólnych dla zrzeszenia.

...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI